In 1986 bedacht Pam Woodall van The Economist de ondertussen wereldvermaarde Big Mac-index, een informele berekeningswijze van koopkrachtpariteit. De index maakt een vergelijking tussen de verschillende valuta’s ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Door de koopkracht van de dollar te vergelijken met die van een andere valuta, kan men zien hoeveel dollars die munt ‘eigenlijk’ waard is en of de wisselkoers te hoog of te laag is.
Met dat model in gedachten vroeg het weekblad zijn lezers een aantal weken geleden om zelf met een voorspellende economische indicator naar voren te komen. De voorbije week publiceerde het weekblad de eerste resultaten:
1. Huisdieren
Verkopers van benodigdheden voor huisdieren zijn economische trendswijzigingen zes maanden voor. Eens de economie verslechtert gaan eigenaars van honden en katten bezuinigen op inentingen en niet-essentiële ingrepen, zoals castratie: ook de aankoop van een nieuwe hond wordt uitgesteld.
2. Zetpillen of suppo’s
Financiële problemen en besparingen leiden tot wijzigingen in het voedselpatroon, wat op zijn beurt tot maagklachten leidt. De verkoop van zetpillen gaat dan ook de hoogte in waneer de economie verslechtert.
3. Condooms
Meer stress leidt tot een verminderd libido en een daarmee gepaard gaande vermindering van de condoomverkoop. Ook het omgekeerde is waar: wanneer de economie aan de beterhand is schiet de verkoop van condooms steil omhoog.
4. Wijkende haarlijn bij politici
De kalende Griekse premier George Papandreou, noch de haartransplantatie van de Italiaanse premiet Silvio Berlusconi kunnen de problemen van hun respectieve landen verbergen. Wanneer de haarlijn wijkt, volgt de economie snel.
5. Op Google zoeken naar ‘goudprijs’
De Londense investeringsanalist Edward Ritchie gebruikt het aantal zoekopdrachten op Google naar de term ‘goudprijs’ als indicator voor het vertrouwen in de economie. Deze indicator volgt niet de goudprijs zelf, want toen het financiële systeem in 2008 op apegapen lag, daalde de goudprijs terwijl het aantal zoekopdrachten naar de term steeg.
Wanneer het Amerikaanse consumentenvertrouwen daalt, stijgt het aantal ‘goudprijs’-gerelateerde zoekopdrachten, terwijl het daalt wanneer dat vertrouwen opnieuw toeneemt (zie grafiek).
Daarom is het een handige indicator om wijzigingen in het vertrouwen in de economie te voorspellen. Deze cijfers zijn ook beschikbaar lang voor de traditionele peilingen inzake consumentenvertrouwen verschijnen.
Tot overmaat van ramp heeft het aantal zoekopdrachten naar ‘goudprijs’ recent die van 2008 overstegen, wat de kans op een double-dip enkel doet toenemen.