Key takeaways
- Autofabrikanten dringen er bij de VS op aan om de regelgeving voor zelfrijdende voertuigen te versnellen.
- Industrieleiders pleiten voor landelijke wetgeving om de positie van de VS als leider op het gebied van autonome voertuigtechnologie te verstevigen.
- Er is bezorgdheid geuit over het vermogen van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) om het steeds veranderende autolandschap effectief te reguleren.
Grote autofabrikanten dringen er bij de Amerikaanse overheid op aan om sneller te handelen op het gebied van regelgeving voor zelfrijdende auto’s. Ze beweren dat de huidige regels een belemmering vormen voor het gebruik van autonoom rijdende voertuigen. Ze beweren dat de huidige regels de inzet van autonome voertuigen belemmeren, vooral die zonder traditionele menselijke besturing.
De auto-industrie pleit voor een responsievere en effectievere regelgevende instantie en wijst op vertragingen bij het opstellen van regels en onwil om vrijstellingen te verlenen voor het testen van voertuigen zonder stuur, rempedalen en spiegels. Leiders uit de industrie benadrukken de noodzaak van landelijke wetgeving om de positie van de VS als leider op het gebied van autonome voertuigtechnologie te consolideren, vooral nu China aanzienlijke vooruitgang boekt op dit gebied.
Zorgen over NHTSA
Er is bezorgdheid geuit over het vermogen van de NHTSA om het evoluerende autolandschap effectief te reguleren. Er zijn berichten over een aanzienlijk verlies van ervaren personeel binnen het agentschap, wat het vermogen van het agentschap om zijn veiligheidstaak te vervullen in gevaar zou kunnen brengen. Hoewel de NHTSA deze beweringen betwist, erkent zij de noodzaak om haar veiligheidsbureau voor autonome voertuigen te versterken.
De behoefte aan dringende hervorming
De urgentie van een hervorming van de regelgeving wordt verder onderstreept door het aanhoudend hoge aantal verkeersdoden in de VS. Ondanks een lichte daling in 2024 blijft het aantal verkeersdoden aanzienlijk hoger dan vóór de pandemie en ligt het ver boven dat van andere ontwikkelde landen. Critici beweren dat de aanpak van de NHTSA niet urgent is en gebaseerd is op verouderde methodologieën die de potentiële veiligheidsvoordelen van autonome voertuigen onderschatten. De achterstand van het agentschap bij het opstellen van regels en het gebrek aan consistent leiderschap voeden deze zorgen nog meer.