Drie factoren verhinderen de hervatting van de Belgische bedrijfsactiviteiten

Terwijl premier Wilmès naar alle verwachting woensdagavond de verlenging van de lockdownmaatregelen tot mei zal aankondigen, hebben een aantal sectoren, waaronder de automobielindustrie, al aangekondigd dat ze hun activiteiten na de Paasvakantie zullen hervatten.

Dat is volledig legaal, zolang de veiligheidsmaatregelen voor de gezondheid van de werknemers worden gerespecteerd. In de Franstalige zakenkrant L’Echo vertelt Bernard Delvaux. de CEO van Sonaca, zelfs dat de productie binnenkort weer op volle toeren kan draaien.

Toch blijven er 3 belangrijke factoren die de activiteiten van de bedrijven kunnen beperken

1. Veiligheidsmaatregelen

Om de werknemers terug te kunnen laten keren naar hun werkplek, moeten de werkgevers hun veiligheid kunnen waarborgen. Dit houdt onder meer in dat ‘social distancing’ aan de werknemers moet worden opgelegd. Verder moet er infrastructuur zijn die handen wassen en algemene schoonmaak mogelijk maakt.

In fabrieken is het de organisatie van het productieproces die moet worden herdacht. Bij Sonaca is bijvoorbeeld plexiglas geïnstalleerd op werkplekken waar geen ruimte voor ‘social distancing’ was. Fabrieken die hun activiteiten willen hervatten moeten dus investeren. Deze herinrichting kan ook tot enig productiviteitsverlies leiden, omdat de ‘workflow’ iets minder optimaal wordt.

2. Gebrek aan goederen

De verkoop van nieuwe auto’s ligt momenteel stil in grote delen van de wereld. Ook de onzekerheid over de economische toekomst spoort mensen op dit moment niet aan om grote aankopen te doen.

De coronaviruscrisis heeft de economische activiteiten over ter wereld lamgelegd. Dat levert grote problemen op in de productieketen. Bij Volvo in Gent komen sommige onderdelen die nodig zijn voor de productie uit China. Daar is een grote achterstand opgelopen. Toch wordt niet verwacht dat de Chinese aanvoer de meest problematische zal zijn, aangezien de industriële activiteiten in het land geleidelijk weer op gang komen. Aan de andere kant kunnen de lockdowns die recent in Azië werden ingevoerd tot een verdere vertraging van de aanvoer van materiaal leiden.

3. Een dalende vraag

De productieketen lijdt niet enkel onder het aanbod, er is ook een probleem met de vraag. De economie vertraagt en in sommige sectoren is de vraag dramatisch gedaald.

Dat is een probleem voor Belgische bedrijven die onderdelen voor grotere buitenlandse bedrijven produceren. Dit is bijvoorbeeld het geval voor Sonaca, waarvan Airbus een van de grootste klanten is. De crisis in de luchtvaartsector heeft het Franse bedrijf gedwongen zijn productie drastisch te verlagen.

De laatste twee factoren die een rol spelen, staan volledig los van de beslissingen die België neemt op vlak van de lockdown. Alles zal afhangen van het economisch herstel op internationaal niveau. Verschillende Belgische bedrijven denken wel dat een snelle hervatting van de activiteiten België zal toelaten zijn marktaandeel in een reeks economische sectoren te behouden.

Meer