7 zaken die u moet weten over de duty-free industrie

In een luchthaven telt elke minuut. Dat weten reizigers maar al te goed. Wie ook de tijdsbesteding van passagiers nauwgezet in het oog houdt zijn de retailers op luchthavens. Onderzoek van Dufry geeft een interessante kijk op een van de meest concurrentiële industrieën ter wereld, de verkoop van taksvrije artikelen. Dat Zwitserse bedrijf nam enkele jaren geleden World Duty Free overnam. Het baat wereldwijd 2.200 duty-free winkels uit.

1. Reiziger blijft 133 minuten in het luchthavengebouw

Een reiziger spendeert gemiddeld 133 minuten in een luchthaven – van bij de ingang in de luchthaven tot de deuren van zijn vliegtuig sluiten. In 2013 was dat nog 150 minuten. Het verschil wordt verklaard door het feit dat passagiers meer vertrouwd raken met de verschillende controles en die controles ook steeds sneller worden uitgevoerd.


2. 30 minuten om te shoppen, te eten en te drinken

Van die tijd besteedt hij gemiddeld 30 minuten aan shoppen, eten en drinken. Wat ruim onvoldoende is om hem impulsaankopen te laten verrichten. Grootste probleem voor duty-free retailers is het maken van contact met potentiële klanten vooraleer ze naar de luchthaven komen. Ook wanneer ze al in het luchthavengebouw vertoeven is de manoeuvreerruimte beperkt.


3. Regio Asia-Pacific is de duty-free jackpot


De globale duty-free industrie had in 2018 een omzet van 67 miljard dollar. Een bedrag dat tegen 2023 bijna zal verdubbelen tot 125,1 miljard dollar. De grootste groei komt uit de regio Asia-Pacific. Daar zijn de verkopen onder impuls van een steeds groeiende Aziatische middenklasse al goed voor 45% van de globale uitgaven. De globale passagiersflow helt nu al over naar het oosten. In de nabije toekomst zullen de adembenemende terminals van Azië en het Midden Oosten oudere luchthavens in het westen ver achter zich laten. Niet enkel in termen van aantal reizigers, maar ook in totale omzet. 

4. Niemand kan China bedreigen

Chinese reizigers vertegenwoordigen nog altijd het belangrijkste potentieel. Vorig jaar gingen 135 miljoenen Chinezen op toeristisch bezoek in het buitenland. Geen enkele andere nationaliteit zal de komende 10 à  20 jaar de positie van China kunnen bedreigen. Indonesië, India en Vietnam zitten in die optiek in een positieve spiraal. Maar geen van deze landen komt nog maar in de buurt van de Chinese consumptiepatronen.


5. Chinees is de absolute koning van de duty free

Eén op elke vijf dollar die vandaag wereldwijd door een toerist wordt gespendeerd, komt uit een Chinese portefeuille. In steden als Parijs en New York is Chinees winkelpersoneel in luxewinkels dan ook de norm eerder dan de uitzondering.

Zhang Peng/LightRocket via Getty Images

6. Passagier wordt gegijzeld door het walkthrough-model

Veel ruimte voor verbetering is er niet meer. Niet enkel neemt de online verkoop van producten een steeds hogere vlucht, de meeste luchthavens -waaronder ook Zaventem – hanteren het ‘walkthrough’-model. Daarbij wordt de passagier als het ware verplicht langs de winkelgalerij te passeren. Maar op vele reizigers heeft deze ‘verplichte’ shopping-trip een negatief effect.

Specialisten zien nog een aantal mogelijkheden in ‘pop-up’ shops. Dat zijn zaken die slechts voor beperkte tijd open blijven. Ze moeten nieuwsgierige passanten verleiden om er een kijkje te nemen.


7. Duty-free niet immuun voor de politiek

Duty-free retailers zijn evenmin immuun voor politieke gebeurtenissen. Winkels in de Braziliaanse luchthavens doen het al 3 jaar lang bar slecht. Vanwege de economische en politieke crisis in dat land; de Brexit biedt dan wel weer nieuwe mogelijkheden, omdat veel meer goederen taksvrij zullen kunnen worden aangeboden.

Meer