Met de meer dan 10 miljard euro die de luchtvaartmaatschappij Air France-KLM van de Franse en Nederlandse overheid krijgt, kan de groep ‘minder dan twaalf maanden’ voort. Dat zegt topman Benjamin Smith in een interview met het Franse l’Opinion.
Eind juni maakte de Nederlandse regering bekend dat ze KLM te hulp schiet met een steunpakket van 3,4 miljard euro, waarvan 2,4 miljard in de vorm van garanties op leningen. Frankrijk vulde aan met 7 miljard euro steun, waarvan 4 miljard garanties, voor de Franse maatschappij Air France. Maar dat is goed om amper één jaar verder te kunnen, zoals het er nu uitziet.
‘Heropleving trager dan verwacht’
‘Als we ons baseren op de laatste weken, dan is het duidelijk dat de heropleving van het vliegverkeer trager zal verlopen dan verwacht’, zo zegt Smith. ‘Toen we in de lente onderhandelden over staatssteun, hebben we aangekondigd dat dat we pas in 2024 weer op het niveau van 2019 zullen zitten. Daarom moeten we ons blijven aanpassen.’
Eerder kondigde de directie een heropstartplan aan voor Air France-KLM. De komende tweeënhalf jaar verdwijnen er 7.580 banen bij de Franse maatschappij: 6.560 bij Air France zelf en 1.020 bij zustermaatschappij HOP! Het Nederlandse KLM neemt afscheid van 1.500 mensen, bovenop de 5.000 personeelsleden die via een vrij vertrekregeling, pensionering en stopzetting van tijdelijke contracten afgedankt worden.
Herkapitalisering
De topman vult aan dat gesprekken lopen met de aandeelhouders over een versterking van de balans. ‘Gaat het om 1, 3 of 5 miljard euro? Het is te vroeg om een bedrag te plakken op een eventuele herkapitalisering’, aldus Smith. Er moet een beslissing vallen vóór de volgende algemene vergadering, die traditioneel in het tweede kwartaal plaatsvindt.
Ook andere luchtvaartspelers hebben al geconcludeerd dat de heropleving van het vliegverkeer trager gaat dan gehoopt. Zo kondigde de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair vorige week aan dat er in oktober nog eens een vijfde minder vluchten zullen plaatsvinden dan gepland.