Zweden wil meer nachttreinen in Europa. Een eerste logische stap zou een verbinding tussen Brussel en Malmö zijn, eventueel met een stop in Keulen. Er liggen wel nog wat obstakels op de weg.
Zweden roept misschien vooral het beeld van bergritten bij u op, maar het Scandinavische land wil graag inzetten op meer ‘proper’ vervoer. Nachttreinen passen mooi in dat plaatje, en een verbinding met de Europese hoofdstad Brussel is een mooi begin.
2023
Een retourtje naar Malmö zal nog niet voor volgend jaar zijn. Ten vroegste in 2023 kan de eerste trein van Zweden naar Brussel rijden, al is het maar omdat er nog veel internationale akkoorden gesloten moeten worden. Vooral in Duitsland zou dat problemen opleveren.
De verbinding kan namelijk niet van in het prille begin winstgevend zijn. Er zijn dus zeker ook al commerciële en industriële verbindingen nodig. In eerste instantie rekent de Zweedse studie die de treinverbinding becijferde op een verlies van 50 miljoen kronen, ruwweg 4,7 miljoen euro, per jaar.
Privé
De Zweedse minister van Infrastructuur, Tomas Eneroth, zegt aan het Zweedse nieuwsagentschap TT dat er toch werk zal gemaakt worden van het project. Hij rekent op privé-initiatieven om de verbinding rendabel te maken.