Zorgen om groei Netflix: grote klap dreigt voor beurskoers

Beleggers reageerden donderdagavond ontgoocheld op de beperkte groeiambities van Netflix en stuurden het aandeel in de indicatieve handel nabeurs ruim 15 procent lager.

Het wordt straks bij de opening van de Amerikaanse beurzen uitkijken hoe diep de koers in de volwaardige beurshandel zal vallen. Aanleiding voor het pessimisme zijn niet de recentste groeicijfers, maar wel de prognoses voor het lopende kwartaal:

  • De abonneegroei in het vierde kwartaal van 2021 kwam uit op 8,3 miljoen, of precies volgens de verwachtingen van de beursanalisten. Daardoor steeg het totale aantal abonnees tot 222 miljoen leden. Ook de omzetgroei was volgens de verwachtingen.
  • Maar voor het huidige eerste kwartaal van 2022 mikt de streamingdienst op “slechts” 2,5 miljoen bijkomende abonnees en dat vinden de analisten maar heel mager. Ze hadden verwacht dat Netflix circa 5,8 miljoen nieuwe abonnees zou kunnen toevoegen.

Bridgerton

Netflix schrijft de voorzichtige prognose toe aan zijn lanceringsschema: verwachte toppers zoals het tweede seizoen van Bridgerton en de eigen sciencefiction-film The Adam Project staan pas in maart op het programma.

Daarnaast erkent de streamingdienst het moeilijk hebben om volledig nieuwe klanten aan te trekken. “Terwijl we kijkers kunnen behouden en hun engagement ook gezond is, versnellen onze aanwervingen niet tot de niveaus van voor de coronapandemie.”

Of heeft het te maken met de toenemende concurrentie van andere streamingdiensten? “Consumenten hebben altijd veel keuzes gehad als het gaat om hun vrije tijd. De concurrentie is de afgelopen 24 maanden alleen maar intenser geworden, naarmate entertainmentbedrijven over de hele wereld hun eigen streamingaanbod zijn gaan ontwikkelen”, schrijft Netflix daarover.

“Maar hoewel deze extra concurrentie onze marginale groei enigszins kan beïnvloeden, blijven we groeien in elk land en elke regio waar deze nieuwe streaming-alternatieven zijn gelanceerd.”

Volgens het bedrijf, dat onlangs zijn prijzen verhoogde, zit de grootste groei niet in het afsnoepen van klanten van andere streamingdiensten, maar in het overhalen van tv-kijkers in de VS en elders in de wereld om niet meer “lineair” naar tv te kijken – de traditionele manier, zeg maar – maar via bewuste keuzes op streamingdiensten.

(am)

Meer