Zet Amazon zijn jarenlange samenwerking met bpost stop?

De e-commercereus Amazon doet voortaan ook een beroep op lokale onderaannemers, die het bedrijf zelf beheert, om pakjes te leveren. Wat zijn de risico’s voor bpost, die tot nu toe een bijna exclusieve partner is?

Na zijn groeiende aanwezigheid in supermarkten breidt Amazon zijn imperium verder uit: het Amerikaanse bedrijf begint zijn eigen onderaannemers in te schakelen om pakjes te leveren. Sinds enkele weken laat het bedrijf van Jeff Bezos in België pakjes bezorgen door plaatselijke onderaannemers, maar het beheert die zelf (het heeft nog geen eigen bezorgers in dienst, zoals het in andere landen doet).

De reden die woordvoerster Julie Valette in de Standaard opgeeft, is dat het aantal bestellingen toeneemt. “Eén partner kan het niet bijhouden”, legt ze uit.

1 op 5 pakjes

Voor bpost vertegenwoordigen de Amazon-bestellingen één op vijf pakjes in Brussel en Wallonië, en in mindere mate in Vlaanderen. Het verlies aan inkomsten voor het Belgische postbedrijf zou dus kolossaal zijn, vooral omdat Amazon van plan is uit te breiden. Volgens Valette zal het niet zo’n vaart lopen: “de uitbreiding van het netwerk betekent niet dat bpost minder artikelen te verwerken zal krijgen.” Laura Cerrada-Crespo, een woordvoerster van bpost, zei ook tegen Sudpresse dat de twee bedrijven partners blijven.

Maar wat betekent dit voor de lange termijn? De vrees, zowel bij het management als bij de vakbonden, is dat Amazon de dichtbevolkte gebieden zal willen overnemen, waar het rendabeler is om pakketten te bezorgen, omdat het bedrijf op die manier pakjes kan leveren door minder kilometers af te leggen. De meer afgelegen en minder dichtbevolkte gebieden zouden dan aan bpost worden overgelaten, maar deze operatie is veel minder rendabel. Voorstanders van de openbare dienst halen dit argument vaak aan tegen een privatisering van de pakket- en postdiensten.

Toenemende concurrentie

Amazon is een belangrijke klant, maar bpost heeft er nog meer, zoals Zalando. In 2017 bezorgde bpost 190.000 pakjes per dag voor deze kledingretailer. In 2020 is het volume gestegen tot 537.000 pakketten per dag.

Dat neemt niet weg dat bpost ook marktaandeel verliest aan een aantal andere spelers, zoals PostNL en GLS. Dat zijn ondernemingen die alleen pakketten bezorgen en geen andere postdiensten verrichten, en die een beroep doen op onafhankelijke onderaannemers om hun kosten te drukken. Deze praktijk wordt als problematisch beschouwd en heeft geleid tot gerechtelijke procedures tegen deze twee bedrijven wegens structurele sociale fraude en oneerlijke arbeidsovereenkomsten.

(ns/lp)

Meer