Zes op tien cafés die voor de coronacrisis gezond waren, zitten nu in de financiële gevarenzone

Meerdere federaties uit de horecasector hebben de krachten gebundeld voor een nationale campagne, die pleit voor een veilige heropening van cafés en restaurants op 1 mei. Met de slogan ‘Een stil café kan je ook wakker houden’ wil men de politiek en de publieke opinie overtuigen van de noodzaak tot heropening. Voor zes op de tien horecazaken staat het water intussen aan de lippen na meer dan een half jaar verplichte sluiting.

Het is de eerste keer dat de belangrijkste spelers in de horecasector – de federaties Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Fédération HoReCa Wallonie, de Belgische Brouwers, Fevia, Febed, Vinum&Spiritus, Waters en Frisdranken – hun krachten bundelen in een dergelijke actie. Er komen woensdag paginagrote advertenties in de kranten en een campagne op sociale media. Die dag komt het Overlegcomité opnieuw samen en zal de kwestie hoogstwaarschijnlijk worden besproken.

De horecasector is ervan overtuigd dat hij deel kan zijn van de oplossing voor de coronapandemie, omdat volgens de sector de horeca een veilige omgeving is waar mensen op een gecontroleerde manier kunnen samenkomen. Dit in tegenstelling tot de ongecontroleerde samenscholingen van de voorbije weken, klinkt het. Ook het mentale welzijn van de bevolking heeft baat bij een veilige heropening, aldus de sector. Heel wat cafés en restaurants staat het water aan de lippen, blijkt uit eerdere cijfers van Graydon.

Zes op tien die voor de coronacrisis gezond waren, zitten nu in de financiële gevarenzone. Dit heeft gevolgen voor de hele keten: van brouwers en leveranciers, tot obers en zelfs jobstudenten. De sector wil de heropening op 1 mei dan ook gecombineerd zien met financiële steunmaatregelen.

Lees ook:

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20