Zalando groeit gestaag en zet in op luxemerken

Het aantal actieve gebruikers van de webwinkel steeg vorig jaar op jaarbasis met 4,6 miljoen tot 31 miljoen. De van huis uit Duitse webwinkel Zalando heeft afgelopen jaar flink aan klantenbinding gedaan.

Zij bestelden ook meer producten. Om nog meer klanten te trekken zet Zalando meer in op luxe, met de uitbreiding van het ‘premium segment’ en het toevoegen van nieuwe luxemerken.

In totaal verwerkte Zalando vorig jaar 145 miljoen bestellingen. Die leverden de onderneming bijna 6,5 miljard euro omzet op. Dat betekent op jaarbasis dat er een vijfde meer geld binnenkwam.

Voor dit jaar rekent het bedrijf op een volumegroei van 20 tot 25 procent, die 15 tot 20 procent meer omzet moeten genereren. Onder meer de recentelijk aan het assortiment toegevoegde luxe-artikelen van merken als Moschino Couture en Alberta Ferretti moeten daarbij helpen. De mogelijke impact van het nieuwe coronavirus liet Zalando bij de prognoses buiten beschouwing.

De nettowinst over 2019 kwam uit op net geen 100 miljoen euro. Dat betekende bijna een verdubbeling ten opzichte van de ruim 51 miljoen euro een jaar eerder. Verder maakte de onderneming bekend dat ze van plan is om een nieuw distributiecentrum in Spanje op te zetten.

Meer