YouTube betaalde contentmakers voorbije drie jaar 30 miljard dollar

Het videoplatform YouTube, onderdeel van het Amerikaanse technologieconcern Alphabet, heeft de voorbije drie jaar aan filmmakers, artiesten en mediaorganisaties meer dan 30 miljard dollar verdiensten uitbetaald. Dat heeft Susan Wojcicki, chief executive van YouTube, in een boodschap op de blog van de onderneming gemeld.

Daarmee levert YouTube volgens haar een aanzienlijke bijdrage tot de inkomsten die de wereldwijde artistieke sector genereert. YouTube is één van de diensten die tijdens de coronacrisis een sterke activiteit heeft kunnen melden.

Tewerkstelling

‘Videomakers creëren mediabedrijven van de volgende generatie die een belangrijke bijdrage tot het algehele succes van de economie leveren,’ staat in de boodschap van Wojcicki te lezen. ‘Volgens een rapport van Oxford Economics droeg het creatieve ecosysteem van YouTube twee jaar geleden ongeveer 16 miljard dollar bij tot het bruto binnenlandse product van de Verenigde Staten. Dat komt overeen met de ondersteuning van 345.000 fulltime arbeidsplaatsen.’

‘Er kan echter ook in andere landen over de hele wereld een aanzienlijke invloed worden gemeld. In het Verenigde Koninkrijk was er sprake van een bijdrage van 1,4 miljard pond aan het bruto binnenlandse product en een ondersteuning van 30.000 fulltime banen. Ook in Frankrijk kon gewag worden gemaakt van respectievelijk 515 miljoen euro en 15.000 voltijdse arbeidsplaatsen.’

YouTube is een van de diensten die tijdens de coronacrisis een sterke groei heeft doorgemaakt. Door de lockdowns nam immers de interesse van het publiek voor online video’s sterk toe. Door de sterke beperking op live optredens grepen bovendien vele artiesten naar het platform om hun publiek online concerten aan te bieden.

Tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar nam het tijdsgebruik op YouTube dan ook met 25 procent toe tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Onder meer YouTube Gaming zag zijn populariteit – met een volume van meer dan 100 miljard kijkuren – sterk oplopen. Streaming liet over de eerste helft van vorig jaar een stijging met 45 procent optekenen.

‘Het aantal kanalen dat op YouTube in staat is inkomsten te genereren, is het voorbije jaar meer dan verdubbeld tegenover het jaar voordien,’ stipt Susan Wojcicki nog aan.

Uitdagingen

Wojcicki erkende in het schrijven anderzijds dat ook YouTube nog altijd met een aantal uitdagingen wordt geconfronteerd. ‘Onder meer op het gebied van openheid rond sancties en reclame zullen nog een aantal inspanningen moeten worden gedaan,’ aldus de chief executive. ‘Het bedrijf moet beter communiceren om te vermijden dat producenten van videomateriaal onbewust in conflict met de gebruiksvoorwaarden zouden kunnen raken.’

Daarnaast vormt volgens Wojcicki ook de strijd tegen de verspreiding van misinformatie een belangrijke uitdaging. ‘Daarbij moet naar een optimaal evenwicht tussen de vrijheid van meningsuiting en verantwoordelijk gedrag worden gestreefd,’ aldus de chief executive.

Meer