Amazon gebruikt de gegevens die het verzamelt over de activiteiten van onafhankelijke verkopers op zijn platform om concurrerende producten te ontwikkelen. Dat schrijft de Wall Street Journal.
De webwinkel heeft lang volgehouden dat het dat niet doet. Het legde daaromtrent tegenover het Amerikaanse Congres zelfs een gezworen verklaring af. Die kwam van advocaat Nate Sutton. Hij zei tijdens een hoorzitting ‘dat Amazon de individuele gegevens van verkopers niet gebruikt. Het platform zou enkel de gecombineerde gegevens van verschillende verkopers verzamelen om eigen producten te maken. Omdat die data eigendom zijn van die derde partijen’.
Maar volgens de krant blijkt uit interviews met meer dan 20 ex-werknemers dat Amazon dat wel degelijk doet.
‘We weten dat het niet mag, we doen het toch’
‘We weten dat het niet mag’, aldus een voormalig werknemer die toegang had tot de data. Hij vertelde hoe die toch werden gebruikt om producten onder het Amazonmerk in de markt te zetten. ‘Want we maken eigen merkproducten en willen dat die verkopen.’
Twee politici die zetelen in een comité van het Huis van Afgevaardigden dat belast is met de controle op de concurrentievervalsing willen nu weten of Sutton meineed pleegde tijdens de hoorzitting in het Congres.
Volgens het bedrijf zelf is er niets aan de hand. De claims die de Wall Street Journal maakt zouden niet accuraat zijn. Amazon voegt eraan toe de zaak zeer serieus te nemen en een intern onderzoek op te starten.
Amazon bevat een schat aan informatie
58 procent van de verkopen op Amazon zijn producten die door derde partijen – meestal kmo’s – via het platform worden aangeboden en waarvoor Amazon een commissie krijgt. Diezelfde kmo’s betalen Amazon ook als ze reclame voor hun producten willen maken. 82 procent van de Amerikaanse gezinnen zijn ondertussen klant bij Amazon. Wat het bedrijf een schat aan informatie oplevert over zowel klanten als de derde partijen.
Dat was ook eurocommissaris Margrete Vestager opgevallen. De EU startte vorig jaar al een onderzoek op.
Vestager: “Amazon is een bedrijf met twee gezichten. Aan de ene kant is het een platform waarop eenmanszaken en kmo’s hun diensten kunnen aanbieden. Kleine bedrijfjes kunnen dankzij de diensten die Amazon aanbiedt een stuk van de e-commercetaart meepikken en de kansen grijpen die daar bestaan en dat is geweldig. Maar zelf zijn ze ook een enorm bedrijf, actief op dezelfde markten: boekenwinkels,… noem maar op, alles, boodschappen, films… het ganse gamma. Ondertussen beschikken ze over alle data van die kleinere spelers en wij willen nu weten wat ze met die data doen.”