Worden tomatenconserven een luxeproduct?

De lijst van producten die kampen met bevoorradingsproblemen wordt almaar langer: niet alleen de grote champagnehuizen, ook een bekende verkoper van de beroemde San Marzano-tomaten zegt dat het productieproces in het gedrang komt door de wereldwijde problemen in de logistieke keten.

Wereldwijd kampen bedrijven met een tekort aan grondstoffen, onderdelen of verpakkingen omdat de aanvoer, doorgaans per container, door de coronacrisis forse vertraging oploopt. Verscheidene autoproducenten trokken al aan de alarmbel en ook de voedingssector worstelt met tekorten. De Britse vestigingen van McDonald’s moesten zelfs alle milkshakes van het menu halen wegens bevoorradingsproblemen.

Napolitaanse pizza

Een gelijkaardig verhaal is te horen bij Rega, een bekend merk van tomaten in blik. Het gaat om de befaamde San Marzano-tomaten uit de streek van Napels, een basisingrediënt voor de traditionele Napolitaanse pizza.

Ook Rega wil volop produceren om te beantwoorden aan de heroplevende vraag, meldt de Franse zender TF1, maar kampt met een tekort aan conserven. Voor de blikken is metaal uit China nodig. Dat wordt echter maar met mondjesmaat geleverd en aan het dubbele van de normale prijs.

Dat doet de leveringen van conservenblikken haperen, waardoor Rega noodgedwongen minder produceert dan het bedrijf zou willen en dus zijn prijzen optrekt. “Tomaten in blik zouden wel eens een luxeproduct kunnen worden”, waarschuwen ze bij Rega.

Meer
Lees meer...
Markten
BEL20