Winkelkar duurder sinds corona-uitbraak

Test Aankoop roept supermarktketens op om snel hun prijzen te verlagen tot het niveau van voor de coronacrisis. De regering laat weer kortingen en promoties toe, maar het effect daarvan is volgens de consumentenorganisatie nog klein.

De regering besloot op 19 maart om geen promoties meer toe te laten in supermarkten, nadat veel mensen waren beginnen hamsteren. In navolging stelde Test Aankoop prijsstijgingen vast tot ruim 6 procent. De consumentenorganisatie vergeleek een korf van 267 verschillende producten van verschillende merken. Vooral bij Carrefour Hyper (+5 procent), Collect&Go van Colruyt (+5 procent) en Colruyt zelf (+6,6 procent) gingen de prijzen omhoog in de crisis, stelde de organisatie vast.

Comeback promoties

Deze maand zijn promoties weer toegelaten, maar een groot effect blijft voorlopig uit. Tegenover de periode voor de crisis, blijven de prijzen van verschillende ketens volgens Test Aankoop hoger. ‘In vergelijking met 1 maart, ruim voor de lockdown, is de evolutie de volgende: 5,5 procent prijsstijging bij Colruyt, 3,9 procent bij Collect & Go, 5,1 procent bij Carrefour en een kleine 1 procent bij Delhaize.’

Bij Delhaize is er wel een belangrijke kanttekening. De promotie waarbij die keten momenteel op elk kassaticket 5 procent korting rekent, is niet opgenomen in het onderzoek van Test Aankoop. Met die korting erbij zijn klanten nu over het algemeen goedkoper af dan voor de crisis, zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize.

‘Tijd nodig’

Bij Colruyt stuit het onderzoek van Test Aankoop op onbegrip. ‘We bevinden ons nog steeds in een zeer uitzonderlijke situatie wat promo’s betreft. Destijds zomaar promo’s stilleggen, was al niet makkelijk, maar ze terug opstarten is al absoluut geen sinecure’, zegt het bedrijf in een schriftelijke reactie.

Colruyt wijst erop dat onder meer de folders opnieuw opgestart moeten worden en dat de voorraden aangevuld moeten worden. Dat vraagt tijd, en bovendien mogen van de regering enkel de voor de crisis afgesproken promo’s opnieuw toegepast worden.’Het zal dus nog een tijdje duren vooraleer de promo’s echt weer helemaal in de markt gaan zitten én een effect gaan hebben’, zegt de supermarktketen. ‘Het onderzoek komt veel te vroeg: de sector heeft echt wel nog even tijd nodig om terug naar een ietwat genormaliseerde situatie te komen.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.