Werkgevers hebben 4 goede redenen om aanwezigheid op kantoor te promoten

Terwijl de grote Amerikaanse zakenbanken JP Morgan-Chase en Goldman Sachs hun personeel opnieuw 5 dagen per week op kantoor willen, pleiten bedrijven als Spotify en Google voor een zachtere aanpak. Toch zijn er wel degelijk goede redenen om werknemers te overtuigen van de vele voordelen die aanwezig zijn op kantoor bieden.

Waarom is dit belangrijk?

De pandemie heeft de positie van werkgevers wel degelijk verzwakt. 4 miljoen mensen, of 2,7 procent van de Amerikaanse werknemers, hebben in april ontslag genomen, een record dat teruggaat tot het jaar 2000. Velen gaan op zoek naar een betere werk-privébalans. Werkgevers die zich niet flexibel opstellen zien personeel vertrekken. 

Uit een enquête van Microsoft moet blijken dat 41 procent van de werknemers wereldwijd dit jaar zijn huidige werkgever wil verlaten. Een van de redenen die daarvoor wordt opgegeven is dat velen hun carrièrepad opnieuw hebben geëvalueerd. Dat gebeurde na een jaar dat veel ruimte bood voor reflectie. Ze zijn daarom op zoek naar een job die een betere balans biedt tussen werk en privéleven. Werkgevers die zich niet aanpassen verliezen werkkrachten.

Vele bedrijven zitten – op zoek naar een nieuw evenwicht tussen van thuis uit werken en naar kantoor gaan – met de handen in het haar. Credit Suisse publiceerde deze week zijn nieuwe The Way We Work-gids, die “maximale flexibiliteit” belooft. Zonder te vertellen wat “maximaal” betekent, echter.

Maar eerder dan holle slogans uit te kramen (“Wie op restaurant kan gaan in de stad, kan zich ook op bureau melden”), doen werkgevers er beter aan de voordelen van aanwezigheid op kantoor te promoten.

1. Leren van wat je op kantoor ziet en hoort

Er is geen alternatief voor directe menselijke interactie, die je leert hoe je taken gedaan krijgt en hoe zaken binnen het bedrijf worden aangepakt. Hoe langer mensen van thuis uit werken, hoe moeilijker het wordt om de bedrijfscultuur door te geven. Wie op kantoor is, kan met collega’s over dingen praten, wie er niet is, dreigt belangrijk bedrijfsnieuws te missen. 

2. Fysieke ontmoetingen brengen ongeplande voordelen

Enkel wie op kantoor is maakt kans op ongeplande ontmoetingen en kan niet-verbale signalen opvangen die zijn of haar horizon verbreden. In de wetenschap noemt men dat “toevallige informatie-uitwisseling”. Wisselende omstandigheden en contacten zorgen ervoor dat steeds andere aspecten op de voorgrond komen. Online is alles veel meer afgelijnd.

3. Kantoorvriendschappen

Eenzaamheid is een van de acute problemen van thuiswerk. Tijdens de pandemie waren er mensen die drie dagen lang geen levende ziel zagen, omdat ze thuis opgesloten zaten. Kantoorvriendschappen zijn wel degelijk belangrijk. Het gevoel bij een groep te horen is een bron van mentaal welzijn. Het versterkt de lichamelijke gezondheid, blijkt uit een analyse van Niklas Steffens van de University of Queensland. Ervaringen uitwisselen en met anderen praten, helpt problemen relativeren, nieuwe standpunten ontwikkelen en creatieve oplossingen vinden voor complexe problemen.

4. Promoties

Wanneer managers moeten beslissen wie voor promotie in aanmerking komt, ligt het voor de hand dat de mensen die vaakst fysiek aanwezig zijn en die de meeste interactie hebben met hun leidinggevenden meest kans maken. Al in 2012 bleek uit onderzoek van de London Business School dat werknemers die thuiswerken vaak over het hoofd gezien worden bij promoties. Dat zal na de pandemie niet veranderen.

Conclusie: Elke dag opnieuw op kantoor zijn zorgt misschien niet voor de grootste efficiëntie in termen van productiviteit. Het is ook niet wat kantoorwerkers elke dag willen. Maar het zijn de ontmoetingen met collega’s en anderen die onze levens interessanter maken. Werkgevers moeten werk maken van het promoten van deze voordelen, eerder dan trachten hun personeel te overtuigen met dubbelzinnige slogans.

Meer
Lees meer...
Markten