Wereldwijde uitbreiding spoorwegnet vooral door Aziatische projecten gedomineerd

Het voorbije jaar zijn wereldwijd 276 nieuwe spoorwegprojecten opgestart. De werken vertegenwoordigen een totale investering van meer dan 500 miljard dollar. Dat blijkt uit een analyse van experts van de nieuwssite Railway Technology.

De activiteit wordt grotendeels gedomineerd door Azië. Daarbij springt vooral China in het oog. In dat land werden vorig jaar de werken aan 58 nieuwe spoorprojecten aangevat. Dat is meer dan 20 procent van het wereldwijde totaal.

Massavervoer en metroprojecten

Het aantal nieuwe projecten lag ongeveer op hetzelfde niveau als het jaar voordien, toen 278 werven werden opgestart. De totale budgetten kenden wel een lichte daling. Vorig jaar werden voor 502,3 miljard dollar werken aangevat, tegenover een budget van 506,5 miljard dollar het jaar voordien.

De werken bleken vooral betrekking te hebben op transitvervoer of metroprojecten. Deze sector vertegenwoordigde vorig jaar een derde van alle projecten die werden opgestart, waarbij er sprake is van een gezamenlijke kost van meer dan 221 miljard dollar.

Acht van de tien duurste spoorwegprojecten van het voorbije jaar situeerden zich in Azië. “Hieruit blijkt dat op het Aziatische continent een grote interesse bestaat voor grootschalige spoorwegprojecten”, stippen de analisten aan. “De helft van de tien duurste treinprojecten die vorig jaar werden opgestart, hadden betrekking op hogesnelheidslijnen. Al die werken situeerden zich in Azië.”

Tibet-Kathmandu

Het duurste spoorwegproject dat vorig jaar werd opgestart is de aanleg van een verbinding over een afstand van 700 kilometer tussen Shigatse City in Tibet en Kathmandu in Nepal in opdracht van de China Railway Corporation. Met de aanleg van de verbinding was een investering gemoeid van 29 miljard dollar.

Op de tweede plaats stond de bouw van een hogesnelheidslijn tussen de steden Mumbai en Ahmedabad, over een afstand van 508 kilometer, in India. Voor de realisatie van dat project zou een bedrag van 17 miljard dollar zijn voorzien. 

Daarna volgen de hogesnelheidslijn tussen de Chinese steden Chengdu en Chongqing over een afstand van 292 kilometer (10,7 miljard dollar), de hogesnelheidslijn tussen Osang en Mokpo in Zuid-Korea (10 miljard dollar) en de metro van Bogota in Colombia (9,6 miljard dollar).

Meer