Nieuwe mijlpaal voor transporten over Chinees-Europese spoorverbindingen

Eind januari vertrok in het Chinese spoorwegstation Chengdu Chengxiang een trein naar Nürnberg in Duitsland. Het vertrek van die trein X8086/5 markeerde een historisch moment. Het konvooi betekende immers de vijftigduizendste trein die vanuit China naar een Europese bestemming vertrok sinds de verbinding tien jaar geleden werd gestart.

Tijdens dat eerste jaar werden op die Nieuwe Zijderoute amper zeventien treinen geregistreerd. Maar dat volume zou een bijzonder snelle groei kennen.

Belt & Road

Twee jaar nadien volgde immers al een zware injectie, toen de Chinese president Xi Jinping officieel het Belt & Road Initiative – een netwerk van handelsroutes dat China met grote delen van de rest van de wereld moest verbinden – lanceerde. De trein moest daarbij een centrale rol opnemen om de connectiviteit tussen China en Europa te versterken.

Daarna zou de activiteit op de route elk jaar meer dan een verdubbeling laten optekenen. Tevens werden steeds meer steden aan de Euraziatische corridor toegevoegd. Momenteel bereiken de Chinese treinen honderdtachtig steden in drieëntwintig Europese landen.

Daarbij volgen de konvooien achtenzeventig routes, waarop meer dan vijftigduizend verschillende types goederen worden vervoerd. Vorig jaar werden er tussen Europa en China vijftienduizend treinen geteld. Dat vertegenwoordigde een stijging met 22 procent tegenover het jaar voordien.

Vertraging

Waarnemers merken wel op dat de Chinees-Europese treinverbinding echter ook nog een aantal knelpunten moet oplossen. “Inmiddels is de capaciteit van de corridor meer dan volledig benut”, voeren zij aan. “Er moet dan ook steeds vaker met vertragingen worden afgerekend.”

Daarvoor moeten volgens de experts verschillende oplossingen worden aangereikt. Daarbij wordt vooral gewezen op de toevoeging van nieuwe routes en een versterking van de capaciteit van de bestaande verbindingen. Ook de bundeling van vracht moet de congestie helpen oplossen.

De China State Railway Group merkt daarbij op zijn Europees netwerk nog steeds verder uit te breiden. Gewag wordt gemaakt van nieuwe routes langs de Kaspische Zee en Baltische Zee. Daarbij worden ook nieuwe landen zoals Oekraïne en Finland aan het netwerk toegevoegd.

Meer