In de wereldwijde luchtvaart werden vorig jaar negenendertig ongevallen genoteerd. Dat betekende een stijging met tien incidenten tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de International Air Traffic Association (IATA). Maar wanneer op langere termijn wordt gekeken, is er wel sprake van een verbetering. Het voorbije halve decennium werd immers een jaarlijkse gemiddelde van drieënveertig ongevallen geregistreerd.
De lichte stijging die het voorbije jaar werd opgetekend, moet volgens de analisten wellicht worden toegeschreven aan de toename van het totale aantal vluchten. Er werden het voorbije jaar 32,2 miljoen geregistreerd. Het jaar voordien waren slechts 25,7 miljoen bewegingen opgetekend. Die beide cijfers blijven wel onder het gemiddelde – 34,4 miljoen vluchten – dat de voorbije vijf jaar werd opgetekend.
China en Tanzania
Er werd het voorbije jaar één ongeval op 0,83 miljoen vluchten gemeld. Dat is een lichte stijging tegenover het jaar voordien, toen één crash op 0,89 miljoen vluchten werd opgetekend. Het gemiddelde over de voorbije vijf jaar lag op één ongeval per 0,81 miljoen vluchten.
Opgemerkt wordt dat luchtvaartmaatschappijen die van de International Air Traffic Association deel uitmaken, een veel lager ongevallenrisico laten noteren. Hier was er vorig jaar sprake van één ongeval per 2,1 miljoen vluchten. Ook hier werden het voorbije jaar betere resultaten opgetekend dan het jaar voordien en het vijfjarig gemiddelde.
Uit het rapport van de internationale luchtvaartorganisatie blijkt ook een daling van het aantal dodelijke ongevallen. Er waren vorig jaar vijf ongevallen waarbij passagiers of bemanningsleden om het leven kwamen. Het jaar voordien werden nog zeven ongevallen met een dodelijke afloop genoteerd.
Ook het vijfjarig gemiddelde maakt gewag van zeven fatale crashes. Bij deze dodelijke ongevallen waren vier turboprop-toestellen en één straalvliegtuig betrokken. In totaal verloren bij die ongevallen 158 mensen het leven, tegenover 121 slachtoffers het jaar voordien. Het vijfjarig gemiddelde bedraagt momenteel 231 overlijdens.
Het merendeel van de slachtoffers waren betrokken bij een ongeval in China, waarbij 132 mensen om het leven kwamen. Daarnaast vielen ook bij een crash in Tanzania negentig doden. De cijfers betekenen volgens de experts echter dat een passagier 25.214 jaar lang elke dag een vlucht met een vliegtuig zou moeten maken om 100 procent kans te hebben om bij een dodelijke crash betrokken te worden.
Verder wordt nog regionale verschillen gewezen. Het voorbije jaar werden in Afrika, Azië en de Stille Oceaan, Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika en Noord-Amerika geen crashes met straalvliegtuigen gemeld.
Het Gemenebest van Onafhankelijke Staten bleek hier het grootste risicogebied. In die regio ging immers per miljoen vertrekkende vliegtuigen immers gemiddeld 1,18 toestellen verloren. Wereldwijd werd per miljoen vertrekkende straalvliegtuigen een verlies van 0,17 toestellen gemeld.
Turboprops
Bij turboprops werden echter beduidend hogere cijfers opgetekend. Bij dit type van vliegtuigen diende vorig jaar wereldwijd per miljoen vertrekkende vliegtuigen een verlies van 1,47 toestellen te worden geregistreerd.
In Asia-Pacific, het Gemenebest van Onafhankelijke Staten, Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, Noord-Amerika en Noord-Azië dienden geen verliezen te worden gemeld. In Afrika en Latijns-Amerika gingen daarentegen per miljoen vertrekkende vliegtuigen meer dan vijf toestellen verloren.
Turboprops vertegenwoordigen slechts 10,6 procent van het totale aantal vluchten dat vorig jaar in de wereldwijde luchtvaart werd uitgevoerd. Dit type toestel bleek echter bij 36 procent van alle ongevallen betrokken te zijn.
Turboprops hadden bij het aantal dodelijke ongevallen bovendien een aandeel van 80 procent. Deze categorie vliegtuigen was ook verantwoordelijk voor 15 procent van het totale verlies aan levens. “Zowel in Afrika ten zuiden van de Sahara als in Latijns-Amerika is het aantal ongevallen met turboprops vorig jaar toegenomen”, werd daarbij opgemerkt.
“Ongevallen in de luchtvaart zijn zeldzaam”, merkt Willie Walsh, directeur-generaal van de internationale luchtvaartorganisatie. “De cijfers van het rapport maken duidelijk dat vliegen een van de veiligste activiteiten is die iemand kan ondernemen.”
“Maar ook al is de kans op ongevallen uitzonderlijk laag, toch is vliegen niet geheel risicoloos. Een zorgvuldige analyse van de trends die zich zelfs bij deze zeer hoge veiligheidsniveaus aftekenen, moet het vliegen nog veiliger maken. Veiligheid is de hoogste prioriteit van de luchtvaart. De uiteindelijke doelstelling is dat elke vlucht, ongeacht de regio of het type vliegtuig, veilig opstijgt en landt.”