Wereld is gereduceerd tot ‘G2’

De Taiwanese elektronicareus Foxconn heeft plannen om miljarden dollars te investeren in de bouw van nieuwe fabrieken in Mexico. Ook twee bij ons minder bekende bedrijven hebben plannen in die richting. Het gaat om het Taiwanese Pegatron en het Chinese Luxshare. Deze laatste is de belangrijkste producent van Apple’s populaire Airpods.

Volgens het Mexicaanse webmagazine El Economista zou Foxconn de nieuwe fabrieken inschakelen om er de iPhone te maken. Het bedrijf heeft al 5 fabrieken in Mexico maar die worden voornamelijk gebruikt voor de productie van televisies onder het merk SHARP en servers. Apple zelf zou bij de plannen niet betrokken zijn.

De verhuis is het gevolg van de handelsoorlog. De regering Trump onderzoekt zelf of ze bedrijven met financiële prikkels kan stimuleren om hun productie vanuit Azië naar de Verenigde Staten, Latijns-Amerika of de Caribische Eilanden te verplaatsen.

Apple is al sinds het uitbreken van de de Amerikaans-Chinese handelsoorlog erg actief geweest in het reduceren van zijn afhankelijkheid van China. De globale pandemie heeft die beweging enkel versneld.

De Times of India publiceert deze week zelfs een verklaring van Apple waarin het bedrijf zegt dat de iPhone SE voor de Indiase markt nu lokaal wordt geproduceerd.

‘Wereldfabriek’ China is verleden tijd

Tijdens een beleggersconferentie op 12 augustus had Foxconn-voorzitter Young-Way Liu gesteld dat de wereld tegenwoordig vandaag nog enkel uit de G2 bestaat: de Verenigde Staten en China. 

De ‘wereldfabriek’ China is volgens hem verleden tijd. Wat Foxconn heeft doen besluiten om 2 productieketens op te richten die totaal onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren. Vandaag wordt al dertig procent van Foxconns productie buiten China gemaakt. Een aandeel dat in de toekomst verder zou kunnen groeien.

Productie in Mexico is aantrekkelijk voor de Amerikaanse markt en dat vanwege zijn geografische ligging en de lage loonkosten. Covid-19 heeft verschillende globale toeleveringsketens doen stilvallen, waardoor fabrikanten alternatieven dichter bij huis gaan zoeken. Toch blijft het stijgende aantal coronaviruspatiënten in Mexico in dat verband zeker een belangrijke hindernis.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20