Welke Amerikaanse bedrijven wonnen en verloren het meeste marktwaarde in 2019?

Afgelopen jaar werd gekenmerkt door een explosieve groei van de aandelenmarkt. In 2019 steeg de S&P500, de voornaamste Amerikaanse aandelenindex, met maar liefst 27 procent. Wie zijn de winnaars en verliezers?

Eerst de winnaars: hieronder staan de tien bedrijven die hun marktwaarde zagen stijgen in 2019, volgens Forbes. In totaal gaat het om een toename met bijna 2.000 miljard dollar.

  • Apple: afgelopen jaar steeg de marktwaarde van de iPhone-maker met 497 miljard dollar tot bijna 1.250 miljard dollar. Een recordhoogte aan voorraden, sterke productverkopen en de lancering van Apple TV+ lagen aan de basis van deze groei.
  • Microsoft: de technologiegigant zag zijn cloudpoot Azure in 2019 sterk groeien, met een marktwaarde van 1.190 miljard dollar tot gevolg. Dat komt neer op een stijging met 408 miljard dollar.
  • Google: ziet zijn marktwaarde stijgen tot 934 miljard dollar, dankzij de dominante positie in digitaal adverteren en zoekopdrachten.
  • Facebook: de socialenetwerksite blijft inkomsten genereren door nieuwe gebruikers toe te voegen aan het hoofdplatform of dochterapps zoals Instagram en WhatsApp. Dat leidt tot een marktwaarde van 587 miljard dollar, wat overeenkomt met een stijging van 150 miljard dollar.
  • Amazon: ook deze webwinkelgigant rekende zich rijk met cloudactiviteiten (Amazon Web Services) en reclame-inkomsten tot een marktwaarde van 887 miljard dollar.
  • Een aantal financiële spelers deed het ook bijzonder goed, zoals Visa, met een marktwaarde van 115 miljard dollar, en Mastercard, met een marktwaarde van 106 miljard dollar. Zakenbank JPMorgan Chase strandt op 111 miljard dollar.
  • Disney: het media- en entertainmentbedrijf haalt de 100 miljard dollar dankzij de lancering van videostreamingdienst Disney+.
  • Procter & Gamble: mag de top tien afsluiten met een marktwaarde van 82 miljard dollar. De huishoudproductengigant sneed in 2019 stevig in de kosten.

Daarna is er nog de top tien met verliezers. Zij zagen hun gecombineerde marktwaarde slinken met 140 miljard dollar.

  • DuPont: de chemiereus heeft afgelopen jaar verschillende bedrijven afgesplitst, waaronder chemisch dochterbedrijf Dow en agrotak Corteva. Dat had ook repercussies voor de marktwaarde, die terugliep met 34 miljard dollar tot 47,5 miljard dollar.
  • Pfizer: dalende omzet en een fusie zorgden voor een negatieve reactie op Wall Street. De geneesmiddelenproducent eindigt op een marktwaarde van 218 miljard dollar, wat een daling van 33 miljard dollar betekent.
  • Kraft Heinz: na een crash met 30 procent in februari, zijn de aandelen van het voedingsbedrijf nog altijd niet hersteld. Het resultaat was een verlies van 13,5 miljard dollar aan marktwaarde.
  • Walgreens Boots Alliance: de drogisterijketen zag zijn marktwaarde tot 52 miljard dollar zakken, vanwege bezorgdheden rond intense concurrentie van online winkels.
  • Occidental Petroleum: de grote schuldenlast als gevolg van een overname doet de oliemaatschappij pijn. Ook de teruglopende energievoorraden doen pijn, met een daling tot gevolg. Een marktwaarde van 37 miljard dollar is de eindstand.
  • Verder zijn er nog 3M, bekend van de Post-It en plakband Scotch (10,7 miljard dollar), vastgoedinvesteerder Simon Property Group (7,4 miljard dollar), medisch implantatenmaker Abiomed (7 miljard dollar), biotechreus Biogen (5,6 miljard dollar) en IT-specialist DXC Technology (4,7 miljard dollar).
Meer