Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werden wereldwijd 14 miljard mobiele games gedownload. Dat betekende een stijging met 20 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van analist App Annie.
Het succes van de sector is volgens de onderzoekers geen verrassing. De lockdown door de coronacrisis heeft de bevolking immers aangezet nieuwe activiteiten te zoeken om de tijd door te brengen. Maar App Annie zegt te verwachten dat de interesse van het publiek in mobiele games ook na het einde van de coronacrisis op een hoog niveau zal blijven.
Records
‘Het gebruik van mobiele applicaties en games is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar tot het hoogste niveau in de geschiedenis gestegen,’ merkt App Annie op. ‘De sector realiseerde daarmee een omzet van 27 miljard dollar. Daarvan ging 19 miljard dollar naar mobiele games.’
Het totale maandelijks gebruik van applicaties liep tijdens die periode met 40 procent op tot 200 miljard uur.
‘Het publiek heeft zich de gewoonte aangekweekt mobiele games te spelen,’ zegt App Annie. ‘De restricties van de lockdown worden weliswaar geleidelijk versoepeld, maar de kans is reëel dat een groot aantal gamers aan hun nieuwe activiteit gewend zijn geraakt.’
‘De ontwikkelaars en verkopers van mobiele games moeten wellicht niet vrezen dat hun sector zal instorten wanneer de wereld de gevolgen van de coronacrisis van zich zal hebben afgeschud.’
Consoles
Tegen eind dit jaar zullen volgens App Annie mobiele games drie keer meer inkomsten genereren dan alternatieven op consoles.
Games bleken zowel in de App Store van Apple als in Google Play de grootste populariteit te genieten. In Google Play volgen daarna muziek en entertainment. In de App Store staan fototoepassingen op de tweede plaats, gevolgd door video en entertainment.
De gemiddelde gebruiker maakte het voorbije kwartaal vier uur en twintig minuten per dag gebruik van zijn smartphone, ook al heeft een groot deel van die populatie thuis eveneens toegang tot een computer.