Ubisoft illustreert Hollywood-syndroom in games: sequels van blockbusters domineren verkoopcijfers

De Franse gameontwikkelaar Ubisoft heeft er geen al te best kwartaal op zitten. Het bedrijf probeerde die bittere pil enigszins te vergulden met een overzicht van zijn ‘greatest hits’ op de huidige generatie spelconsoles. An sich mooie cijfers: elf games rondden de magische kaap van 10 miljoen verkochte exemplaren. Maar wat blijkt: net als in Hollywood is er weinig ruimte voor vernieuwing. De verkoopkanonnen zijn allemaal sequels van eerdere successen.

Ubisoft heeft een slecht kwartaal achter de rug. Door een gebrek aan nieuwe releases daalde de omzet met 38 procent naar 417 miljoen euro. Oorzaak is vooral een gebrek aan nieuwe grote gamereleases.

Dus besloot Ubisoft wat verder in de tijd te gaan zoeken naar mooie statistieken. En die zijn er ook. De gamesreus lijstte even zijn grootste verkoopsuccessen op in de huidige consolemarkt. En dan kom je uit bij de indrukwekkende statistiek van 11 games die meer dan 10 miljoen keer over de toonbank gingen.

In de lijst van bestverkochte games vinden we drie Assassin’s Creed-games, vier Tom Clancy’s, twee Far Cry’s en twee Watch Dogs terug. Stuk voor stuk games uit de populairste franchises.

De trailer van Assassin’s Creed Odyssey, de recentste versie in de franchise die de kaap van 10 miljoen verkochte exemplaren kon ronden.

Hollywood

Bij andere gamebedrijven zagen we al gelijkaardige resultaten. Activision Blizzard moest het ook vooral hebben van zijn vlaggenschip ‘World of Warcraft’ en ‘Call of Duty’. Ook bij EA was het vooral het populaire ‘The Sims’ dat de meubelen redde.

Al is één bedrijf de uitzondering die de regel bevestigt. Nintendo, vooral bekend van ‘Mario’ en ‘Pokémon’, haalde het afgelopen boekjaar een recordomzet en -winst door de voormalige nobele onbekende ‘Animal Crossing’.

De trailer voor Animal Crossing, de nieuwe game waarmee Nintendo opnieuw bewees succesvol nieuwe franchise te kunnen lanceren.

Toch tonen die resultaten aan dat de gamewereld meer en meer het Hollywood-principe volgt. Het is lucratiever om vervolgen te maken op populaire games dan telkens nieuwe franchises te verzinnen. Zelfs Nintendo blijft na 40 jaar nog nieuwe games van de Italiaanse loodgieter ‘Mario’ en zijn broer ‘Luigi’ maken. Ook ‘World of Warcraft’ van Activision Blizzard bestaat al 16 jaar en krijgt nog bijna elk jaar een nieuwe versie.

‘Uitstekend momentum’

Over het algemeen profiteert de gamewereld wel van de coronacrisis. De lockdown zet meer mensen aan tot gamen. Alle grote bedrijven zagen zowel hun omzet als winst stijgen het afgelopen kwartaal, behalve Ubisoft. Het bedrijf geeft daar niet meteen een verklaring voor in zijn resultatenrapport, maar merkt wel dat de verkoop stilaan toch aanzwengelt. Het houdt dan ook zijn vooruitzichten voor volgend jaar (2 miljard euro omzet en 600 miljoen euro winst) aan omdat het een ‘uitstekend momentum’ ziet door corona.

Het aandeel van Ubisoft daalde vrijdag tot 4 procent op de Franse beurs, maar stond rond 14 uur nog maar 2 procent in het rood.

Meer