Webshops: waar liggen de valkuilen en waar loopt het mis?

Geschreven met input van Buckaroo

Met het steeds groeiend aantal webshops wordt er ook steeds meer onderzoek gedaan naar de kwaliteit van e-commerce. Er wordt ontzettend veel over geschreven en geblogd, er worden ontelbaar veel cursussen gegeven van overheden uit maar ook van marketing goeroes en agencies. En dat is maar goed ook. Door veel te lezen en je te verdiepen in e-commerce, leer je uit andermans fouten en heb je een beter zicht op waar de valkuilen en kansen voor jouw business liggen. 

Check out your check-out

Uit recent onderzoek blijkt dat de grootste valkuilen liggen bij de check-out. Alles gaat dus over het algemeen prima tot er moet worden afgerekend. Dat is vrij verontrustend want je investeert heel wat tijd, moeite en geld in de vindbaarheid, de marketing en de communicatie van je webshop. Je hebt je bezoekers en klanten dus zover gekregen dat ze je producten hebben gevonden, je hebt ze overtuigd, ze staan op het punt een aankoop te doen en dan loopt er iets mis bij de betaling en haken ze af. Dat is enorm zonde van al het werk. Vaarwel inkomsten en of je die klant ooit nog terugziet, is nog maar de vraag. Maar het kan dus ook anders! 

Waarom verlaten bezoekers hun winkelmandje? 

Er zijn een aantal zaken die drempels kunnen opwerpen in het afrekenproces. Simpelweg komt het erop neer dat afrekenen vlot moet gaan. Wordt het allemaal te ingewikkeld, en geef je je webshopbezoekers te veel (nadenk)werk? Dan hebben ze er al lang geen zin meer in, leggen ze hun telefoon of laptop aan de kant of schakelen ze over naar een andere website. In no time ben je hun aandacht kwijt. Het gaat online allemaal heel vluchtig, dus zodra je de aandacht hebt, hou die dan ook zo goed mogelijk vast en ga je klant niet vervelen met tig keren hun gegevens te laten invullen, want je bent ze zo kwijt. Afleiding licht nu eenmaal op de loer. Het enige wat jij daaraan kan doen, is zeker zijn dat je een vlot afrekenproces hanteert. Gelukkig is dat niet zo moeilijk. Met een goede betaalprovider onder de arm kom je behoorlijk ver en moet jij niet wakker liggen van dit soort zaken. Zij zorgen ervoor dat jouw betaalproces tot in de puntjes klopt en geregeld is. 

Gebruiksgemak is alles

Een betaalprovider en gepaste betaalmethode aanbieden zoals Payconiq, Mastercard en AfterPay, dat is één ding. Maar je moet het je bezoekers tot in de kleinste details zo makkelijk mogelijk maken. Zoek naar een betaalprovider die écht bezig is met gebruiksgemak en hier ook structureel op inzet. Je business zal er, misschien zonder dat je het beseft, gegarandeerd de vruchten van plukken.

Meer