Manieren om contact met klanten op je webshop te verhogen

Geschreven met input van Digital Climax.

Elke kleine of grote ondernemer springt mee op de online kar: social media, een webshop en een gebruiksvriendelijke website. Het zijn drie vereisten om in 2022 relevant te blijven. Maar hoe breng je nu dat klantencontact dat je had in je winkel naar je webshop? Hoe zorg je ervoor dat je écht betrokken volgers hebt op social media? Het is de hamvraag voor elke online ondernemer. Wij lichten alvast een tipje van de sluier van hoe je je meer contact krijgt met je webshop klanten.

Intentie van de klant

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de juiste klant op jouw website terecht komt. Verkoop je kaartjes, boeken, kledij of ramen? Dan is de koopintentie van jouw klant telkens anders. Gevonden worden op correcte anchors en door de juiste mensen die werkelijk iets willen kopen, is dus stap 1 bij een succesvol verkoopproces. Hiervoor kan je aan linkbuilding doen om zo een hogere positie bij zoekmachines te behalen op bepaalde zoektermen. Natuurlijk bestaat webshop SEO niet enkel uit kwalitatieve linkbuilding: je hebt ook een doordacht keyword onderzoek nodig, een SEO geoptimaliseerde website en een intuïtieve paginastructuur. Zie je door de bomen het bos niet meer? Een SEO specialist kan jou hierbij helpen.

Customer service is key

Niet alleen moet je customer service vlot en gestructureerd lopen, ook moet de informatie op alle kanalen hetzelfde zijn. Maak je business model dus duidelijk in je fysieke winkel, webshop én social media. Is retourneren gratis? Waar kunnen klanten terecht bij vragen over een bestelling? Is er ook een telefoonnummer dat ze kunnen bellen bij vragen? Kunnen ze hun retour terugbrengen in de fysieke winkel? Zorg dat je bedrijf een duidelijk retour- en customer service beleid heeft. Maak gebruik van een FAQ, een chatbox of een invulformulier op de website, en zorg dat deze vragen zo snel en persoonlijk mogelijk worden beantwoord. En vergeet niet: goede en open crisiscommunicatie is jouw beste vriend wanneer je kanalen niet meer werken of wanneer je de vragen even niet meer kan behandelen. Zo voelen klanten zich geholpen én tevreden.

Creëer een echte band met je klanten

Wanneer je een echte (emotionele) band met een klant hebt opgebouwd, zal de klant jou trouwer worden. Organiseer dus eens een private shopping, geef advies, stuur een persoonlijke kaart bij een bestelling, of zorg voor een persoonlijke toets bij je customer service. Ook op je social media kan je testen welke posts je volgers aanspreken zodat je zo je following beter leert kennen.


Meer