De jongste editie Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas besteedde ook bijzonder veel aandacht aan de wearables, een sector die de voorbije jaren een opmerkelijke groei heeft laten kennen. Opmerkelijk is echter dat de apparaten steeds kleiner worden, maar anderzijds steeds verfijnder toepassingen kennen.
Dat schrijven de journalisten Andrea Chang, Alejandra Reyes-Velarde en David Pierson in de Amerikaanse krant Los Angeles Times. Verwacht wordt dat de interesse in wearables de volgende jaren wellicht nog verder toenemen. Daarbij wordt wel de noodzaak aan nuttige toepassingen benadrukt. “Vier jaar geleden werd de Consumer Electronic Show grotendeels gedomineerd door wearables die als armband werden gedragen,” aldus de krant. “Deze smartwatches waren vooral bedoeld om de fysieke conditie te meten.” “De technologie kende al snel een groot succes. Het voorbije jaar werden wereldwijd ongeveer 310 miljoen wearables verkocht. Nu blijkt de sector echter een duidelijke evolutie door te maken. Wearables worden niet meer alleen aan de pols gedragen. Bovendien worden de apparaten steeds kleiner. Maar ook kunnen steeds meer gespecialiseerde toepassingen worden gevonden.”
Compact
Onder meer wordt gewezen op de UV Sense van L’Oreal, een sensor die op de duimnagel van de gebruiker wordt gekleefd en die de blootstelling aan ultraviolette stralen moet meten. Guive Balooch, hoofd van de Technology Incubator van L’Oreal, omschrijft het apparaat als beauty-tech, waarbij cosmetica (nail-art) wordt gecombineerd met gezondheid (bescherming tegen huidkanker). “In tegenstelling tot vele commentaren, kunnen wearables ook betaalbaar en gebruiksvriendelijk zijn,” aldus Balooch. Andere voorbeelden van nieuwe toepassingen zijn een hoofdband van Modius die het lichaamsgewicht onder controle moet helpen houden of de Pulse van Oska, een therapie met elektromagnetische velden. “Compactheid is belangrijk,” zegt Jason McKeown, chief executive van Mobius. “Naarmate de technologie compacter wordt, zullen meer consumenten geïnteresseerd raken. Ook de volgende generaties van de Fitbit of de Apple Watch zullen in hetzelfde apparaat een groter aantal functies aanbieden.” Het succes van de Apple Watch wordt grotendeels toegeschreven aan het feit dat het apparaat niet enkel gebruikt wordt om de conditie te meten, maar ook email en tekstberichten kan versturen en ontvangen, telefoongesprekken kan voeren, naar muziek kan luisteren en routes kan uitstippelen. Volgens berekeningen van consulent Gartner zullen over drie jaar wereldwijd 505 miljoen wearables worden verkocht. Dat betekent een stijging met 63 procent tegenover het verkoopniveau vorig jaar. Wel wordt gewaarschuwd dat fabrikanten zich zullen moeten inspannen om producten op de markt te brengen die niet zomaar een gadget zijn, maar vooral een blijvend nut kunnen aantonen. Gartner maakt daarbij de vergelijking met het internet-of-things. “Intelligente televisietoestellen en koelkasten kunnen een duidelijke meerwaarde hebben,” wordt er opgemerkt. “De noodzaak aan intelligente toiletten kan meer in vraag worden gesteld.” (mah)