Bijna 62 procent van de kmo’s verwacht dat de “war for talent” ook de komende jaren zal blijven woeden. Dat blijkt uit een recente bevraging van hr-dienstverlener Liantis bij ruim 1.500 ondernemers.
Beluister het interview met Matthias Debruyckere van Liantis in The Morning Drive op Business AM:
Het nieuws: Hoewel familiale kmo’s typische troeven als nabijheid (geen gependel) en een directe band met de baas (geen zwaar organigram) als troeven kunnen uitspelen, kampen ook zij met een tekort aan geschikte kandidaten, wat hun groei kan belemmeren, zegt Liantis-expert Matthias Debruyckere.
Anders gesteld: Ook kmo’s zitten dus in een war for talent, en dat op zowat hetzelfde niveau als de multinationals.
- Het is niet omdat je minder personeel in dienst hebt, dat je de druk van de arbeidskrapte niet voelt. Een op de drie kmo’s heeft problemen met het vinden van bekwaam personeel. En zes op de tien vreest dat dat ook nog wel jaren zal duren.
- Hoe kunnen kmo’s geholpen worden? “Wetgevende initiatieven die ervoor zorgen dat mensen soepeler ingeschakeld worden zijn zeer welkom. Op dit moment is er wel zoiets als studentenarbeid, dat is een goedkope manier om studenten in te schakelen zonder veel verplichtingen en extra kosten. Een tweede mogelijkheid is het systeem van flexi-jobs.”
- Hoe kan je de war for talent winnen? “Probeer zoveel mogelijk de troeven van uw bedrijf uit te spelen, ook wel employer branding genoemd. Een andere optie is de mensen die net op pensioen zijn gegaan een keer aanspreken om een gedeeltelijke terugkeer te overwegen.”
(nd/evb)