Walmart verkoopt dubbel zoveel online als jaar geleden

In het tweede kwartaal van 2020 zijn de online-aankopen bij de Amerikaanse winkelketen Walmart met 97 procent toegenomen in vergelijking met vorig jaar. De winkelverkoop ging er maar 9 procent op vooruit.

De coronacrisis heeft overduidelijk een verandering teweeggebracht bij de consument. Niet dat er voordien nooit online werd gekocht, maar corona heeft e-commerce een ongeziene boost gegeven. Initieel moesten mensen uit noodzaak hun toevlucht nemen tot webshops om nieuwe kleren of een nieuwe hoofdtelefoon te kopen, want alle winkels waren gesloten.

Maar heel wat mensen lijken dat leuker te vinden dan verwacht en zelfs nu alle winkels opnieuw open zijn, blijven ze online winkelen. Tussen januari en juni ging het maandelijks aantal online shoppers wereldwijd omhoog met 37 procent naar 22 miljard volgens de cijfersite Statista.

Stimulus

Walmart zag op zijn eentje de online verkoop zelfs verdubbelen. De winkelgroep verkocht 97 procent meer via haar webshop dan vorig jaar en dat hielp ook de omzet een handje. Die ging 6 procent hoger naar 137,7 miljard dollar (115,7 miljard euro), de winst volgde mee met een stijging van 8,5 procent naar 6,1 miljard dollar.

De verkoop in bakstenen winkels steeg ook, maar minder spectaculair. Die ging 9 procent hoger en Walmart wijt dat vooral aan het stimulusplan van de Amerikaanse overheid. Om de economie te stimuleren tijdens en na de coronacrisis verdeelde de VS cheques van 1.200 dollar onder, in principe, alle inwoners. Walmart denkt dat veel mensen dat geld onder andere in de winkels van de Amerikaanse keten zijn komen uitgeven.

Walmart geeft geen voorspellingen voor de rest van het jaar omdat het niet weet hoe de crisis zal evolueren. Normaal krijgt het bedrijf ook een boost in september wanneer iedereen weer naar school gaat, ‘maar dat kan dit jaar wat onzekerder en woeliger verlopen’, klinkt het bij de zakenzender CNBC.

Meer