Waarom YouTube-filmpjes steeds langer duren

Uw favoriete streamers zullen steeds langere filmpjes maken en daar zit een goede reden achter. Voor hen tenminste, want het brengt harde euro’s op.

U heeft het misschien al gemerkt: uw favoriete vloggers hebben tegenwoordig weinig filmpjes van vijf of zeven minuten. Steeds meer passeren ze de ‘magische’ grens van tien minuten. Dat heeft weinig te maken met kwaliteitscontent, maar alles met verloning.

Hoe verdienen streamers en vloggers geld? Door advertenties en deals natuurlijk. De deals hebben ze gedeeltelijk zelf in de hand. Maar advertenties kunnen ook vrijwel automatisch gegenereerd worden.

AdSense

Vanaf een bepaald aantal abonnees, komen YouTubers namelijk in aanmerking voor AdSense van Google. Dat advertentieprogramma zet voor, tijdens of na de video een advertentie. Hoe langer de video, hoe meer advertenties er mogelijk zijn.

De magische grens daar, ligt wel degelijk bij tien minuten. Natuurlijk brengt niet elke video evenveel op. Hoeveel kijktijd een video haalt, hoe lang die duurt en welke mensen er naar een video kijken, doen er natuurlijk ook toe.

Door een video gevoelig langer te maken, kan er echter meer reclame in een videoblok. Een video van onder de tien minuten kan één reclameblok aan. Een video van 12 minuten kan echter twee reclame-onderbrekingen krijgen.

Dubbel zoveel geld

Verschillende streamers zeggen aan nieuwswebsite Business Insider dat een video van tien minuten ongeveer 5 dollar per 1.000 views opbrengt. Video’s die minder dan tien minuten duren, gaan voor 2 dollar per 1.000 views. De helft van dat bedrag gaat naar YouTube, de rest is voor de streamer. Daarvoor moeten ze wel minstens 4.000 abonnees kunnen aantonen.

Meer