Uber heeft veel moeite om voldoende chauffeurs aan te werven, maar het bedrijf kampt ook met andere problemen op vlak van personeelsbeleid. Uit nieuwe interne cijfers, bevestigd door Business Insider, blijkt dat voltijdse werknemers, waaronder leidinggevenden, het bedrijf in een zorgwekkend tempo verlaten. De leegloop is zodanig erg dat het hoofd van personeelszaken, Nikki Krishnamurthy, zichzelf moest verantwoorden en de bezorgdheid van de werknemers moest wegnemen op een personeelsvergadering.
Waarom verliest Uber zoveel werknemers?
Waarom is dit belangrijk?
Dit is een kritiek moment voor het bedrijf, dat opnieuw probeert op te bouwen nadat de pandemie een rem heeft gezet op de activiteiten van de taxidienst. Terwijl de voedselbezorgingsactiviteiten van Uber sterk zijn geweest, verwachten veel analisten niet dat de personenvervoersactiviteiten zich de komende tijd volledig zullen herstellen. Het aandeel is dit jaar met 7 procent gedaald, terwijl de Nasdaq Composite Index met 15 procent is gestegen.Over wie gaat het juist?
De trend gaat verder dan werknemers en management. In juni bedroeg het totale verlies van werknemers (ook bekend als het uitvalpercentage) ongeveer 20 procent, volgens cijfers die Business Insider kon inkijken. Binnen Eats specifiek lag het cijfer iets hoger. Volgens interne bronnen ligt het percentage gewoonlijk rond de 10 procent. Als deze tendens aanhoudt, zal binnen een jaar een vijfde van het personeelsbestand vertrekken.
Macro-economische factoren
Meer en meer werknemers nemen ontslag. Nu er volop startkapitaal is en de pandemie mensen een nieuw perspectief geeft, zeggen sommige werknemers dat dit een goed moment is om een bedrijf op te richten. Als gevolg daarvan verlaten veel collega’s die al lang bij een bedrijf werken de organisatie om elders betere kansen te krijgen.
De concurrentie
Andere werknemers zeiden dat de zorgwekkende cijfers de huidige cultuur van Uber weerspiegelen en het leiderschap van Dara Khosrowshahi, CEO sinds 2017, die, hoewel veel minder tumultueus dan voormalig CEO Travis Kalanick, ook minder stimulerend blijkt te zijn.
Een hr-medewerker merkte op dat de rivalen van Uber als gekken nieuwe mensen aan het aanwerven zijn. Gopuff nam onlangs nog Jon Feldman, een voormalige topman bij Uber Delivery, in dienst om de leveringsstrategie te leiden. In juni nam Instacart Laura Jones, een marketingmanager van Uber, aan als de nieuwe vicepresident van marketing.
Beleid inzake terugkeer naar het kantoor
Een andere verklaring voor het vertrek van werknemers, zei de hr-manager in april, waren de nieuwe beperkingen van face-to-face werk. Een paar maanden later veranderde het bedrijf van koers en herformuleerde het zijn plannen om flexibeler te zijn voor mensen die liever op afstand werken. Sommige werknemers zeiden dat ze dachten dat dit besluit was ingegeven door een hoger dan verwacht personeelsverloop.
Een woord van het management
In een interne e-mail van juni werden de nieuwe functies van twee hr-medewerkers aangekondigd, met de vermelding dat zij zich “zouden toespitsen op aanwerving en personeelsverloop”.
Ongeveer twee weken geleden heeft Nikki Krishnamurthy, de hr-manager, tijdens personeelsvergaderingen deze punten specifiek aan de kaak gesteld en erkend dat het personeelsverloop hoger was dan gewenst. Maar ze zei ook dat het probleem niet specifiek was voor Uber en noemde macro-economische veranderingen, zoals de pandemie.
Tijdens dezelfde vergadering werd een andere manager, Sarfraz Maredia, gevraagd uit te leggen waarom het verloop bij Uber Eats bijzonder hoog was. Hij antwoordde dat hij het weliswaar betreurde teamleden te verliezen, maar dat hij en de anderen de volgende dag verder gingen met hun werk.
Lees ook:
- CEO Uber overweegt om cannabis aan huis te leveren
- Wereldwijde primeur: Uber beschouwt zijn Britse chauffeurs voortaan als loontrekkenden
- Uber Green gelanceerd in Londen: boek een elektrische auto
(tb)