Waarom stoffen mondmaskers op de verbodslijst van sommige luchtvaartmaatschappijen staan

Reizigers die op het vliegtuig willen moeten niet alleen hun mondmasker meenemen, ze moeten het juiste hebben. Daarom hebben een handvol luchtvaartmaatschappijen, meestal Europees, een verbod ingevoerd voor stoffen maskers. Reizigers moeten er chirurgische hebben. 

“De gezondheid en veiligheid van onze klanten en bemanning is onze eerste prioriteit, en stoffen maskers zijn iets minder efficiënt in het beschermen van mensen tegen infecties dan chirurgische maskers”, zei Finnair-woordvoerster Heidi Lemmetyinen in een e-mail. De luchtvaartmaatschappij staat chirurgische maskers en filtrerende respirators zoals FFP2 of FFP3 toe, evenals andere die gelijkwaardig zijn aan de N95-norm.

Terwijl de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen een aantal beperkingen hebben op maskers – ze moeten tot onder de mond komen bijvoorbeeld – verbieden zij hun reizigers het dragen van een doek of stoffen versies niet. De federale maskerverplichting voor vliegtuigen, treinen en bussen is verlengd tot half januari.

Wat zijn de vereisten?

“Sommige studies tonen een bescheiden verbetering aan van de doeltreffendheid van chirurgische maskers in vergelijking met stoffen maskers”, zei Perry Flint, een woordvoerder van de International Air Transport Association. “Maar elke gezichtsbedekking heeft aangetoond de verspreiding van aërosolen aanzienlijk te verminderen, en op dit moment hebben we geen standpunt ingenomen over welke soorten gezichtsmaskers verplicht zouden moeten zijn.”

Deskundigen zeggen dat het een slim idee is als meer luchtvaartmaatschappijen specifiek worden over de soorten gezichtsbedekking die ze toestaan en alleen diegenen toestaan die aan hoge normen voldoen.

“Het is erg belangrijk omdat verschillende maskers verschillende filtratiemogelijkheden hebben,” zei Purvi Parikh, een immunoloog aan NYU Langone Health, in een e-mail. “Een vliegtuig is een afgesloten ruimte, waar veel mensen nauw op elkaar zitten. Social distancing is enorm moeilijk daar, dus maskers kunnen een groot verschil maken.”

Parikh zei dat ze heeft gezien dat mensen bandana’s of nekkappen dragen op vliegtuigen, die niet zeer beschermend zijn. Ze geeft de voorkeur aan een dubbel masker met een chirurgisch masker of het gebruik van een N95 of KN95.

Zijn dubbele maskers nodig op het vliegtuig?

“Gewone medische maskers hebben al een zekere hoge standaard, zelfs als ze niet dubbel gedragen worden,” zei ze in een e-mail. “Naleving is het doel hier. Luchtvaartmaatschappijen moeten een nultolerantiebeleid invoeren om het dragen van maskers aan te moedigen.

De Transportation Security Administration zegt dat een masker zelfgemaakt of gefabriceerd kan zijn, en dat het “een stevig stuk materiaal moet zijn zonder gleuven, uitademventielen of perforaties.” Volgens de richtlijnen van de Centers for Disease Control and Prevention moeten de maskers bestaan uit twee of meer lagen wasbare, ademende stof, moeten ze de neus en mond volledig bedekken, moeten ze strak tegen de zijkant van het gezicht passen zonder openingen en moeten ze een neusdraad bevatten om te voorkomen dat er lucht uit de bovenkant lekt.

Luchtvaartmaatschappijen in de VS zijn soepeler

De meeste luchtvaartmaatschappijen die de vragen van de Washington Post beantwoordden, stuurden simpelweg hun beleid door en gaven geen commentaar op de vraag of zij het stoffen maskers zouden verbieden, naar het voorbeeld van de Europese luchtvaartmaatschappijen. Morgan Durrant, woordvoerder van Delta Air Lines, zei dat er op dit moment geen wijzigingen zijn gepland in de maskervoorschriften van de luchtvaartmaatschappij.

Meer
Lees meer...
Markten