Waarom cryptobeleggers de basisregels van beleggen met de voeten treden

Iedereen die zijn zuurverdiende geld investeert, heeft al gehoord van de elementaire regel voor beleggers die hun eigen portefeuille beheren: investeer enkel in bedrijven of goederen die je kent. En laat dat net iets zijn dat bijna onmogelijk is als je belegt in crypto. Het is dan wel aan de belegger om hierop te letten.

Warren Buffet, de legendarische investeerder en tot nader order de allergrootste ooit omdat hij het al zo lang bewijst, zegt het een pak krachtiger: “Never invest in a business you cannot understand.” 

Laat dit nu net iets zijn waar de cryptogoeroes niet aan meedoen. De grote drivers achter de hele crypto markt zijn kleurrijke figuren met uiteenlopende achtergronden. Spelers zoals Sam Bankman-Fried van FTX, Changpeng ‘CZ’ Zhao van Binance, Arthur Hayes van BitMEX en Brian Armstrong van Coinbase hebben hun schaapjes op het droge . Zij beheren de handel, samen met een groep ‘walvissen’. Dat zijn grote portefeuillehouders, en die zitten nog altijd op kolossale winsten. Zo’n 27 procent van alle Bitcoins zijn in handen van 0.01 procent van de investeerders.

De overige beleggers lijden enorm wanneer de koersen van crypto een duik nemen. De menselijke kost is enorm omdat het gros van de cryptobeleggers zeer recent in de markt waren gestapt. Zo’n 55 procent van cryptobeleggers investeerden in 2021 voor de eerste keer in crypto, blijkt uit een studie van Grayscale Investments. Dat zou neerkomen op een goede 170 miljoen beleggers. Er zouden vandaag rond de 300 miljoen voornamelijk jongere investeerders zich aan investeringen in crypto wagen.

Er zijn nog altijd enkele winnaars. Meer dan de helft van alle Bitcoinaddressen zou nog steeds geen verlies geleden hebben. Volgens gegevenssite Glassnode zouden 56,2 procent van alle Bitcoinwallets nog steeds meer waard zijn in Amerikaanse dollars dan toen de munten werden aangekocht. Maar het gros van beleggers in andere cryptoactiva zit in het verliezende kamp. En die hebben dat allemaal te danken aan een allegaartje van zelfverklaarde cryptogoeroes.

Wat zijn dan juist de fouten die cryptobeleggers maken?

1. De drang om erbij te horen en om geld te verdienen zonder veel werk

Ik durf even mezelf als referentie te nemen. Ondanks al mijn diploma’s, waaronder een bachelor in Toegepaste Economische Wetenschappen en een Master of Accountancy of Finance, versta ik nog altijd niet hoe crypto in elkaar zit. Misschien ligt het aan mij, waarschijnlijk zelfs, maar toch zegt iets in mij dat er een bewuste strategie bestaat om de hele handel zo moeilijk te maken dat je jezelf dom vindt. Ik ben dom, zij zijn slim, dus het enige dat overblijft is FOMO (fear of missing out). Ik zal maar meedoen dan lijkt het wel of ik slimmer ben.

Een andere reden is natuurlijk pure hebzucht, het idee dat je zonder veel werk heel rijk kan worden. Three great emotions rule the world: stupidity, fear and greed, zei Albert Einstein.

2. Onverstaanbare gidsen volgen

Kijk even mee naar de volgende teksten die door prijzenwebsite CoinMarketCap nog in mensentaal zijn geschreven. U kan beter niet de witboeken (thesissen waarin de filosofie achter een munt en werking wordt uiteengezet) van crypto-oprichters opvragen, want dan voelt u zich pas echt dom.

Screenshot CoinMarketCap.

Op het hoogtepunt kon je Ripple (XRP) kopen tegen 2,8 dollar per stuk. Het vandaag geen 40 cent waard. En toch werd er ooit op 1 dag meer dan 5 miljard dollar aan XRP-munten verhandeld. Zouden al deze beleggers de technologie van Ripple wel degelijk verstaan of zijn ze via dure reclamecampagnes binnengehaald op een cryptoplatform?

Een andere coin uit de top 20 is Polkadot (DOT) die de volgende, onbegrijpelijke, taken uitvoert. Wonderlijk.

Screenshot CoinMarketCap.

3. Aandelen links laten liggen

Als u graag risico’s neemt zijn aandelen een perfect alternatief. Aandelen zijn ook speculatief, maar je kan je er tenminste iets bij voorstellen. 

Als je zelf een tas hebt van Louis Vuitton, dan weet je dat LVMH echt iets van luxe kent. Als je Google Maps gebruikt, kan je niet anders dan oordelen dat Google echt wel iets afweet van tech en als je met een Tesla hebt gereden, dan kan je, ondanks dat er een hoek af is, veilig besluiten dat Elon Musk een industrieel genie is. Maar ook in de B2C-markt kan je perfect verstaan dat Umicore zinvol investeert in recyclage, een concept dat iedereen begrijpt.

Als je alleen maar investeert in iets omdat je bang bent een hype te missen of omdat pure hebzucht je drijft, moet je niet verschieten dat je alles kan verliezen.

(jvdh, ddw)

Meer