De Duitse autobouwer Volkswagen wil een elektrische auto voor een prijs van minder dan 20.000 euro op de markt brengen. Die strategie zou de concurrentiepositie van Volkswagen tegenover zijn Amerikaanse rivaal Tesla moeten versterken en zou bovendien ook de Duitse arbeidsmarkt moeten beschermen tegen de impact van het verdwijnen van de traditionele motoren op benzine en diesel. Dat hebben een aantal ingewijden tegenover het persbureau Reuters bevestigd.
Er wordt in dat verband ook gewag gemaakt van besprekingen voor verreikende allianties van Volkswagen met de Amerikaanse constructeur Ford Motor en de batterijfabrikant SK Innovation.
Emissies
“Volkswagen en andere autofabrikanten hebben moeite om zich snel aan te passen aan de strengere regels die zijn ingevoerd nadat verscheidene constructeurs werden betrapt op geknoei met de emissieprestaties van hun dieselmotoren,” aldus Reuters.
“Die problemen zorgden ervoor dat Herbert Diess, chief executive van Volkswagen, onlangs zelfs waarschuwde dat de Duitse autobouw mogelijk zou kunnen verdwijnen. Daarom zou op de volgende vergadering van de raad van commissarissen van Volkswagen een plan worden besproken om van de constructeur, momenteel de grootste Europese fabrikant van auto’s met verbrandingsmotoren, een massaproducent van elektrische auto’s te maken.”
Volgens de bronnen van Reuters zouden er concrete plannen zijn voor de productie van de MEB Entry, de elektrische auto van Volkswagen. Men zou zich daarbij richten op een productievolume van 200.000 voertuigen. Een ander model, de ID Aero, zou worden gebouwd in een fabriek waar momenteel het model Passat wordt geproduceerd.
De constructie van een elektrische bestelwagen, de ID Buzz, zou worden voorzien in de fabriek in Hannover, waar momenteel de Transporter wordt gebouwd. Om de productiecapaciteit voor elektrische auto’s in Hannover vrij te maken, zouden de constructie van de Transporter worden overgeheveld naar een fabriek van Ford in Turkije.
“Daarvoor zou wel de toestemming van de vakbonden, die in de raad van bestuur van Volkswagen de helft van de zetels hebben, noodzakelijk zijn,” benadrukt Reuters.
Partnership
Eerder werd al gemeld dat Volkswagen en Ford verkennende gesprekken voeren over een alliantie om zelfrijdende en elektrische voertuigen te ontwikkelen. Daarbij zouden de twee partijen streven naar een samenwerking op het gebied van zowel productie als verkoop. Ford boekt in de Verenigde Staten, onder meer dankzij het succes van zijn pickup-modellen, sterke prestaties, terwijl Volkswagen de Europese markt voor personenwagens domineert.
Er werd nog gemeld dat Volkswagen wil bekijken of zijn fabrieken in Emden, Zwickau en Hannover, waar momenteel wagens met een verbrandingsmotor worden gebouwd, tot productiecentra voor elektrische auto’s zouden kunnen worden omgebouwd.
De overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische wagens zou tegen het eind van dit decennium ook bij Volkswagen 14.000 banen kunnen kosten. De bouw van een elektrische auto vergt immers minder tijd dan de assemblage van een conventionele wagen. Bovendien zou een gedeelte van de tewerkstelling naar batterijfabrikanten in het buitenland kunnen verschuiven.
Door de overstap naar elektrische wagens zou de Duitse arbeidsmarkt een strategie moeten vinden om 600.000 banen te behouden. Bij de autofabrikanten en hun leveranciers is er daarbij sprake van 436.000 arbeidsplaatsen. “In Europa kunnen 126 fabrieken worden aangeduid waar verbrandingsmotoren worden gebouwd,” zegt Reuters nog. “Daar werken in totaal 112.000 mensen. De grootste fabriek in de sector is een vestiging van Volkswagen in Kassel.”