Bijna driekwart van de Chinese bevolking toont interesse in de aankoop van een auto die zou worden aangedreven door een alternatief voor fossiele brandstoffen. Dat blijkt uit een onderzoek van de krant China Youth Daily bij meer dan tweeduizend Chinese chauffeurs. Toch blijven voor het publiek nog een aantal knelpunten die de aankoop van een zogenaamd new energy vehicle (nev) zouden kunnen tegenhouden.
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden volgens de China Association of Automobile Manufacturers in het land 412.000 auto’s met elektrische of hybride motoren verkocht. Dat betekende meer dan een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Nummerplaten
Uit het onderzoek bleek dat 73,5 procent van de ondervraagden interesse zou hebben om bij de aankoop van een volgende wagen voor een alternatieve energiebron te kiezen. Daarbij wordt op verschillende voordelen gewezen. Lagere energiekosten – waarbij vooral gekeken wordt naar elektrische motoren -worden door 58,8 procent van de respondenten als een meerwaarde naar voor geschoven.
Daarnaast legt 37,7 procent van de respondenten de nadruk op de uitstekende prestaties van de alternatieve krachtbron. Tenslotte betoogt 25,5 procent van de ondervraagden dat voor deze alternatieve oplossingen wellicht gemakkelijker een nummerplaat kan worden verkregen dan voor een auto op traditionele brandstoffen.
“In vergelijking met de brandstofmotoren bieden alternatieve energiebronnen inderdaad allerlei voordelen,” zegt Lin Boqiang, hoofd van het China Institute for Studies in Energy Policy aan de Xiamen University, tegenover het persbureau Xinhua.
“Voor deze alternatieven kunnen immers gemakkelijker uitzonderingen worden verkregen voor de restricties die de Chinese autoriteiten hebben ingevoerd bij de distributie van nieuwe nummerplaten. Ook kan vaak beroep gedaan op overheidssubsidies. Bovendien is elektriciteit goedkoper dan benzine. Tenslotte moet worden beklemtoond dat alternatieve krachtbronnen ook op ecologisch vlak een meerwaarde bieden.”
Oplaadinfrastructuur
De onderzoekers leggen er anderzijds de nadruk op dat het publiek voor de introductie van elektrische auto’s ook nog een aantal belangrijke knelpunten blijft zien. “Er moest worden vastgesteld dat nog altijd 64,3 procent van de ondervraagden zich zorgen maakt over het gebrek aan beschikbare oplaadstations, terwijl 52,5 procent zich zorgen maakt over een tekort aan actieradius, waardoor men immers onderweg hopeloos geblokkeerd zou dreigen te raken,” wordt er opgemerkt.
“Bovendien was nog altijd 24,5 procent van de bevolking van mening dat deze alternatieve technologieën nog steeds geen maturiteit hebben bereikt en dan ook mogelijk nog allerlei kinderziektes zouden kunnen vertonen.”
“De consument maakt zich vooral zorgen over de kosten en de veiligheid van de batterij,” betoogt Lin Boqiang. “Verwacht mag immers worden dat de oplaadproblematiek op korte termijn grotendeels zal worden opgelost. Woningen, kantoren en parkings zullen in de toekomst immers worden uitgerust met oplaadinfrastructuur.”
Het onderzoek toont dan ook aan dat 66,6 procent van de respondenten van oordeel is dat de oplaadproblematiek in de nabije toekomst kan worden aangepakt.