Vragen tijdens een sollicitatiegesprek over een goede klantenservice

Op het moment dat je gaat solliciteren voor een functie als verkoper, klantenservice of een andere baan waarbij je persoonlijk contact zult hebben met de klant, dan zal een werkgever zitten te popelen om uit te vinden op welke manier je met hen zou communiceren en heb de helpende hand zou bieden. Een typische vraag tijdens een sollicitatiegesprek over dit soort klantgericht gedrag is: “Wat is voor jou een goede klantenservice?” Op het beantwoorden van deze vraag dien je je dan ook absoluut goed voor te bereiden voordat je dit belangrijke gesprek gaat voeren.

Hoe kun je vragen over een goede klantenservice beantwoorden?

Een werkgever zal tijdens een sollicitatiegesprek graag willen weten wat je denkt over de kwaliteit van de klantenservice, wat een goede klantenservice voor je betekent en op welke wijze je bereid bent om een goede klantenservice te bieden aan je klanten. In je antwoord zul je dan ook specifieke voorbeelden moeten kunnen geven van een, in jouw ogen, goede klantenservice. Dit kun je doen aan de hand van je werkervaring of op basis van je persoonlijke ervaringen als consument. Sommige elementen van de klantenservice die je dient te benadrukken in uw antwoord zijn:

  • Kennis van het product: Ongeacht of je nu over boeken, telefoons of het opstellen van advertenties praat, een goede klantenservice betekent altijd dat je een grondige kennis hebt van het product, maar ook van het bedrijf dat dit aanbiedt, van vitaal belang voor het bieden van uitstekende klantenservice.
  • Juiste houding: Altijd een groet en een glimlach naar de mensen die je hulp vragen of nodig hebben kan een enorm verschil maken in een winkel, maar ook als je werkzaam bent op een klantenservice is een vriendelijke en geduldige houding van cruciaal belang.
  • Efficiëntie: Klanten waarderen zeer zeker een snelle reactie als er een probleem opgelost dient te worden. Dit kan echter variëren van de behoefte aan een nieuw overhemd dat gedragen gaat worden naar een bruiloft tot het vinden van een juist vervangend onderdeel voor een wasmachine dat stuk is gegaan. Klanten die een verkoper of een medewerker van een klantenservice benaderen zijn immers altijd op zoek naar hulp en het is dan ook een deel van jou taak, als verkoper of medewerker van een goede klantenservice, om dit probleem op te lossen het eventuele vragen te beantwoorden.

Voorbeelden van correcte antwoorden

De vraag wat je een goede klantenservice vindt, kan op een tweetal manieren worden beantwoord:

  1. Als je nieuw bent in deze bedrijfstak, dan kan het effectief zijn om een voorbeeld te gebruiken van een moment dat iemand een goede indruk op je achter heeft gelaten met zijn, of haar, uitstekende klantenservice vaardigheden. Vrijwel iedereen kan wel een voorbeeld noemen van een goede, maar zeker ook van een slechte, klantenservice. 
  2. Natuurlijk zul je, op het moment dat je al eerder in een serviceverlenende sector werkzaam bent geweest, het beste een persoonlijke anekdote kunnen aanhalen waarin je aantoont dat je in staat bent om service te verlenen die verder gaan dan wat de doorsnee klant aanvankelijk van je had verwacht.

Hieronder hebben we een aantal voorbeeldantwoorden voor je verzameld die je als basis kunt gebruiken en aan kunt passen aan je eigen situatie tijdens de beantwoording van vragen over een goede klantenservice.

    • Een goede klantenservice betekent voor mij dat de medewerker een grondige kennis heeft van de inventaris, ervaring heeft met de producten en in staat zal zijn om klanten te helpen bij het maken van de beste keuze die aansluit bij hun persoonlijke wensen en voorkeuren. Toen ik werkte bij mijn vorige werkgever werkzaam besteedde ik elke maand wat tijd om even goed naar de nieuwste producten te kijken, om er zo voor te zorgen dat ik mij volledig bewust word van hun specifieke eigenschappen en kwaliteiten. Op die manier kon ik goed geïnformeerde aanbevelingen doen aan de klanten die mijn hulp inriepen.
    • Toen mijn neef vorig jaar ging trouwen, was ik net afgestudeerd en had dus niet veel geld te besteden. Ik had echter wel behoefte aan een nieuwe outfit en de verkoopster in de kledingwinkel was absoluut geweldig. Ze gaf me namelijk het gevoel dat ik een miljoen uit wilde geven aan de jurk die ik uit had gekozen (zelfs al was het een exemplaar van het rek dat de laatste uitverkoopjes van het seizoen bevatte) en tevens dat ik eruit zag als een topmodel in deze jurk. Ze nam de tijd om me suggesties te geven over de manieren om accessoires te dragen en vertelde me waar ik het beste naartoe kon gaan om de beste aanbiedingen te kunnen vinden. Deze verkoopster heeft een enorm positieve indruk op me gemaakt en volledig mijn beeld van een goede klantenservice veranderd. Zij wist immers hoe ze elke klant het gevoel kon geven dat hij, of zij, de meest belangrijke persoon was die er in haar winkel kwam.
    • Een goede klantenservice is de behandeling van klanten op een vriendelijke en behulpzame manier. Mensen herinneren zich namelijk altijd op welke manier je hen hebt laten voelen en ik heb gemerkt dat gewoon glimlachen en interesse in hen tonen vaak al zal helpen om hun probleem op een prettige manier op te lossen en hun tevredenheid over de service op een positieve manier te beïnvloeden.
    • Een goede klantenservice betekent het efficiënt helpen van klanten, maar natuurlijk wel op een vriendelijke manier. Het is essentieel om problemen aan te kunnen pakken waarmee klanten naar je toekomen en je best te doen om ervoor te zorgen dat ze uiteindelijk tevreden zullen zijn. Het bieden van een goede service is dan ook één van de belangrijkste dingen waar je bedrijf zich mee kan onderscheiden van de andere in dezelfde branche.
    • In mijn beleving betekent het bieden van een goede klantenservice altijd positief zijn en bereid zijn om je klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en te helpen waar dat kan. Ik herinner me één klant in het bijzonder, die aan het begin van mijn carrière op mijn pad kwam, deze persoon heb ik geholpen door erg veel tijd te steken in het bieden van hulp om haar thuiskantoor van de nodige elektronica te voorzien. Ze moest namelijk rondkomen met een beperkt budget, maar wilde wel met een goede kwaliteit van start gaan omdat naar verwachting haar bedrijf al snel zou groeien. Toen ze me uiteindelijke bedankte, nam ze zelfs de tijd om een ​​briefje te sturen naar mijn leidinggevende waarin ze vol lof over me sprak. Ik denk niet dat ik me tot op dat moment goed realiseerde hoeveel mensen werkelijk een goede klantenservice wisten te waarderen.
    • Bij het bieden van een goede klantenservice gaat om het geven van een goede eerste indruk van het bedrijf aan de klanten. Dit betekent in de praktijk dus een ontvangst met een vriendelijke groet en je een behulpzame houding aanmeten. Op die manier zal de kans groot zijn dat je een blijvend goede indruk op je klanten achterlaat. Zeker als je ook nog weet hoe je de behoeften van elke afzonderlijke klant weet te bepalen en snel hun problemen op weet te lossen. Klanten zullen dan zeker vol tevredenheid terugkijken op hun ervaring die zij met de klantenservice van je bedrijf hadden.
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20