Vraag tijdens een sollicitatiegesprek: wat is je motivatie?

Op het ogenblik dat je solliciteert naar een baan, dan zul je een heleboel vragen voorgeschoteld krijgen tijdens het sollicitatiegesprek. De ene vraag is doorgaans wat lastiger dan de ander. Bovendien zal de ene vraag vrij normaal zijn, maar dat neemt niet weg dat je geen rekening hoeft te houden met wat minder alledaagse vragen zoals “Wat is je motivatie?”

Dit is een brede, en in het bijzonder ook een open, vraag die moeilijk kan zijn om op de juiste manier te beantwoorden. De meeste mensen zullen immers door een heleboel verschillende factoren worden gemotiveerd, zoals

  • een goed salaris,
  • prestige,
  • het maken van een zeker verschil,
  • het zien van behaalde resultaten,
  • de interactie met interessante mensen.

Waarom wil een werkgever weten wat je motivatie is?

Door deze vraag te stellen hoop een werkgever om erachter te komen wat je een geschikte kandidaat kan maken. Het geven van eerlijke antwoorden kan je dan ook zeker helpen bij het blootleggen van omstandigheden die je enthousiast kunnen maken en houden. (Een andere veel voorkomende variant van deze vraag tijdens een sollicitatiegesprek is “Wat zijn je gepassioneerd over?“ Deze vraag zal ook meer inzicht dienen te geven in wat een kandidaat opwindend zal vinden en graag zou willen doen.) Het geven van inzicht in de factoren die je motiveren op het werk kan een duidelijker beeld geven van je persoonlijkheid en je manier van werken. Als gevolg daarvan zal een werkgever niet alleen meer inzicht in je persoonlijkheid krijgen, maar ook in de wijze waarop je bent als werknemer. Er bestaat immers een groot verschil tussen een kandidaat die is gemotiveerd door teambuilding en het opbouwen van sterke relaties met collega’s en een sollicitant die op zijn, of haar, beste dag werkt aan een rapport dat de bottom line van het bedrijf kan verbeteren. Allebei de kandidaten zullen dus een aantal sterke voordelen met zich meebrengen en om die reden kan deze vraag een werkgever helpen om de kandidaat eruit te pikken die het beste past bij de functie en het bedrijf.

Wat is de beste manier om tijdens een sollicitatiegesprek deze vraag te beantwoorden?

Zodra je deze vraag gaat beantwoorden, dien je uiteraard eerlijk te zijn, maar ook je doelen in gedachten te houden. Hoewel je het meest gemotiveerd kun worden door het ontvangen van een regulier salaris, dan moet je beseffen dat dit antwoord niet erg inspirerend zal zijn vanuit het perspectief van de werkgever. Het kan dan ook behoorlijk lastig zijn om een goed antwoord op deze vraag te bedenken, zeker als je je in een situatie bevindt waar je een beetje zelfreflectie nodig zult hebben.

Wanneer je je antwoord voor gaat bereiden, dan zul je na moeten gaan denken over de taken die je in het verleden hebben uitgevoerd:

  • Wat gebeurde doorgaans op je beste dagen?
  • Op welke momenten keek je het meest uit naar een dag op het werk?
  • Wanneer ben je thuisgekomen van je werk vol met verhalen en voelde je je enthousiast en opgewekt?

Het kan ook zo zijn dat je gemotiveerd wordt door een succesvolle bespreking met een klant, een ingewikkeld project dat je de baas bent geworden, het leren van een nieuwe vaardigheid of iets totaal anders. In alle gevallen dien je deze situatie in gedachten te houden bij de uitwerking van het antwoord dat je wilt gaan geven. Om dit goed te doen zul je moeten bedenken welke vaardigheden en capaciteiten het meest nuttig zijn voor de functie die je wilt gaan vervullen. Als je solliciteert naar de functie als manager, dan zul je een antwoord moeten gaan formuleren dat gericht is op het opbouwen van relaties en het helpen van anderen bij het bereiken van doelen. Dit antwoord zal meer kracht uitstralen dan wanneer je bijvoorbeeld een betoog wilt gaan houden over het leren van nieuwe dingen of het werken met klanten.

Voorbeelden van juiste antwoorden

  • Ik wil deel uitmaken van een team dat bestaat uit een heleboel slimme mensen die interessante ideeën hebben.
  • Het intrigeert me om te werken met klanten op basis van een één op één basis en daarna de positieve resultaten te mogen oogsten.
  • Ik houd van het voorbereiden en het geven van presentaties. Als je dat kunt voor een publiek, en vervolgens ziet dat ze goed reageren op mijn ideeën, dan is dit werkelijk een enorm leuke sensatie. Een dergelijke verbinding maken vind ik bovenal zeer inspirerend en spannend.
  • Ik ben echt gedreven door de resultaten die ik weet te bereiken wanneer ik een concreet doel heb gehaald. Ook zal ik ruimschoots de tijd nemen om erachter te komen wat een sterke strategie is voor het bereiken van een specifiek doel. In mijn laatste functie, wars de lat voor het behalen van de jaarlijkse doelen erg hoog gelegd, maar ik werkte samen met mijn leidinggevende en de rest van mijn team keihard om erachter te komen welke strategie maand na maand strategie het beste was om toch aan het einde van het jaar de beoogde cijfers te kunnen halen. Het was voor een heuse kick om deze doelen steeds weer te bereiken.
  • Ik ben gemotiveerd door het spitten in allerlei gegevens. Wanneer u me een spreadsheet geeft samen met een aantal vragen, dan ben ik erg enthousiast om erachter te komen hoe de rest van de medewerkers gestuurd kan worden. In mijn huidige functie, bereid ik de maandelijkse analytische rapporten voor die betrekking hebben op de verkoop. De lessen uit deze rapporten kunnen halen, te bepalen hoe volgende stappen ten aanzien van de bedrijfscijfers zijn, de verkoop doelen voor de komende maanden weer te kunnen behalen, hier invloed op uitoefenen en het verstrekken van alle informatie die hierbij onmisbaar is, is werkelijk zeer motiverend voor mij.
  • Het leren van nieuwe dingen is altijd al een grote motivatie voor mij geweest. In elke functie die ik heb gehad, ben ik naar mijn eigen mening altijd in staat geweest om iets nieuws te leren, of een nieuwe manier te ontdekken waarop er naar een probleem gekeken kan worden.
  • Ik ben erg gedreven door gestelde deadlines en geniet echt van het hebben van de mogelijkheid om erachter te komen hoe een nieuw systeem met betrekking tot de organisatiestructuur zal helpen op me op schema te houden zodat ik steeds opnieuw de gestelde deadline kan halen.
  • Ik vind het heerlijk om mijn collega’s te begeleiden en te coachen. Ik ben iemand die met iedereen goed overweg kan en zal altijd bereid zijn om een vraag te beantwoorden of een second opinion te geven. Ik voel me gewoon enorm gelukkig als ik anderen kan helpen.
  • Ik was verantwoordelijk voor verschillende projecten waar ik ontwikkelingsteams en geïmplementeerd herhaalbare processen op kon richten. De teams wisten altijd de leveringen van software producten op tijd uit te voeren. Ik werd gemotiveerd door zowel de uitdaging om voor te blijven lopen op het schema als het om de afwerking van deze projecten gaat als door het aansturen van de teams die deze doelen dienen te bereiken.
  • Ik heb er altijd al voor gezorgd dat de klanten van mijn bedrijf de beste klantenservice kregen die ik maar kon bieden. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het belangrijk is, zowel voor mij persoonlijk als voor het bedrijf en de klanten, om een ​​positieve klantervaring te kunnen geven. Mijn drijfveer om voortdurend mijn klantengerichte vaardigheden te ontwikkelen is dan ook de voornaamste reden dat ik twee seizoenen na elkaar een topomzet verdiende met mijn bedrijf.
  • Ik ben altijd gemotiveerd geweest door de drang om een ​​deadline te halen. Het instellen en het bereiken van deadlines geeft me een enorm gevoel van succes. Ik hou ervan om een strak schema op te stellen voor het voltooien van een bepaalde taak en het behalen van mijn deadlines. Toen ik vorig jaar bijvoorbeeld een evenement organiseerde om fondsen te werven, heb ik meerdere termijnen gesteld ten aanzien van de verschillende taken in de aanloop naar het gebeuren. Het bereiken van elke deadline motiveerde me steeds opnieuw om te blijven werken, en zorgt er steeds weer voor dat een evenement soepel zal verlopen.

 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.