Voordelen van corona: wereldwijd een kwart minder file

Moskou, de stad met de grootste verkeerscongestie ter wereld. – Sharifulin Valery Tass/Abacapress

Lockdowns door de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus hebben er vorig jaar voor gezorgd dat in de meeste landen van de wereld de verkeerscongestie is afgenomen. Het is voor de eerste keer in minstens tien jaar dat de wereld een daling van het fileprobleem kan optekenen. Dat is de conclusie van een rapport van het navigatiebedrijf TomTom, gebaseerd op gegevens uit 416 steden in 57 landen.

Het congestierapport wordt al tien jaar door TomTom gepubliceerd. Het bedrijf merkt op dat de daling vorig jaar een duidelijke breuk met langlopende verkeerspatronen, zoals het gevreesde woon-werkverkeer in de ochtend, laat blijken.

Ups en downs

‘In alle grote metropolen van de wereld – zoals Los Angeles, Bangalore of Mexico City – heeft de verkeerscongestie vorig jaar een sterke afname getoond,’ zegt Nick Cohn, verkeersexpert van TomTom. ‘De pandemie zal naar verwachting bovendien ook dit jaar opnieuw op de verkeerscongestie wegen.’

‘De eerste helft van dit jaar zal immers, ondanks massale vaccinaties, vooral worden getekend door verdere restricties om een nieuwe opstoot van het virus te bestrijden. Vooraleer de wereld opnieuw naar meer normale rijpatronen en een sterkere verkeersactiviteit kan terugkeren, zullen er bovendien wellicht veel ups en downs in de fileproblematiek worden geregistreerd.’

‘In de Verenigde Staten werden vorig jaar langere periodes met beperkte verkeersstromen opgetekend dan in Europa,’ voert Cohn nog aan. ‘Het coronavirus bleef zich in de Amerikaanse samenleving immers ook tijdens de zomer en de vroege herfst sterk manifesteren. In Europa was er daarentegen tijdens die periode toch sprake van een enige heropleving van de economische activiteit.’

In de Verenigde Staten kenden Los Angeles, New York en Miami het voorbije jaar de grootste fileproblemen. Maar ook in die metropolen viel de verkeersdrukte het voorbije jaar met respectievelijk 36 procent, 30 procent en 26 procent.

Moskou

Moskou kende volgens het rapport van TomTom het voorbije jaar de grootste files ter wereld. Ook in de Russische hoofdstad nam echter de verkeersdrukte met 8 procent af tegenover het jaar voordien. Twee jaar geleden stond de Indiase stad Bangalore nog op de eerste plaats in de rangschikking van TomTom. Het voorbije jaar viel de filevorming in Bangalore echter met 30 procent terug. Daardoor staat de Indiase stad in de rangschikking op een zesde plaats.

Europese steden zoals Londen en Parijs lieten een daling met bijna 20 procent optekenen. In Rome en Madrid was er zelfs sprake van een terugval met respectievelijk 29 procent en 35 procent. In Berlijn bleef de inkrimping van het verkeer echter tot 6 procent beperkt.

‘Traditionele verkeerspatronen, zoals het dagelijkse woon-werkverkeer in de ochtend, zouden mogelijk definitief kunnen veranderen,’ meent Cohn. ‘Dat zal in grote mate bepaald worden door het verdere bedrijfsbeleid rond het werken of afstand. ‘In de Verenigde Staten, Canada en Mexico lijkt de ochtendpiek compleet te zijn weggesmolten. Dat is voordien nog nooit gezien.’ De verkeerscongestie tijdens de spitsuren is volgens TomTom vorig jaar wereldwijd met gemiddeld 25 procent afgenomen.

Openbaar vervoer

‘Wanneer de vaccinaties op grote schaal worden doorgevoerd, zou de verkeersproblematiek opnieuw kunnen toenemen,’ waarschuwt John Kilduff, analist bij Again Capital. ‘Die vaccins zullen ervoor zorgen dat opnieuw meer werknemers naar kantoor zullen terugkeren. Indien de besmettingen tot een grotere terughoudendheid tegenover het openbaar vervoer zouden leiden, dreigen congesties opnieuw snel de kop te zullen opsteken.’

‘Die terughoudendheid zou de pendelaars immers kunnen doen beslissen om de eigen wagen te gebruiken voor de verplaatsingen tussen de woningen en de werkplaats.’