Voor onderneming wordt mobiele kanaal een absolute prioriteit

Bijna de helft van de consumenten gebruikt mobiele apparaten om contact met merken te onderhouden. Dat is de conclusie van een studie van AppsFlyer en Adobe, gebaseerd op een enquête bij ruim driehonderd ondernemingen met meer dan duizend werknemers.

De onderzoekers wijzen erop dat mobiele toepassingen voor ondernemingen momenteel een cruciale pijler van succes zijn geworden.

Klantenbehoud

“Consumenten grijpen steeds vaker naar mobiele toepassingen”, merken de onderzoekers op. “Dit dwingt ook de bedrijven om de mobiele sector in hun activiteiten een grotere ruimte te bieden.”

Uit het onderzoek bleek alvast dat 75 procent van de ondernemingen mobiele platformen inmiddels niet louter meer als een kanaal voor klantenwerving bestempelt, maar ook noodzakelijk acht om hun cliënteel te behouden.

“Bovendien werd vastgesteld dat inmiddels 40 procent van de totale omzet van de bedrijven uitsluitend met mobiele kanalen en apparaten wordt gerealiseerd. Meer dan een derde van de respondenten verwacht dat in de toekomst meer dan de helft van hun omzet door hun mobiele applicaties zal worden gecreëerd.”

“Mobiele strategieën genieten bij veel bedrijven inmiddels prioriteit”, stipt Brian Quinn, voorzitter van AppsFlyer, aan. “De focus op mobiele activiteiten wordt steeds meer cruciaal.”

“Mobiele klanten hebben immers de controle over hun relatie met het bedrijf. Ondernemingen moeten dan ook inspanningen doen om platformen te ontwikkelen die de mobiele communicatie vergemakkelijken.”

Financiën en gezondheidszorg

De onderzoekers ontdekten echter ook dat 85 procent van de ondernemingen zich zorgen maakt over de privacy en privacykwesties van klanten. Daarnaast geven ze toe moeilijkheden te ervaren met het aantrekken en behoud van werknemers die in mobiele activiteiten zijn onderlegd.

Tevens kon worden vastgesteld dat de financiële sector en de gezondheidszorg in de adoptie van mobiele technologieën het verst zijn gevorderd.

Christopher Young, directeur financiële diensten bij Adobe, merkt daarbij op dat in de financiële sector mobiele toepassingen inmiddels het belangrijkste kanaal zijn geworden. “Gevestigde financiële groepen moeten de concurrentie aangaan met nieuwe bedrijven die louter mobiele activiteiten aanbieden”, voert hij aan.

(bzg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20