De Duitse autofabrikant Volkswagen gaat zijn productie van elektrische voertuigen in China gevoelig verhogen. Dat heeft Ralf Brandstätter, topman van de divisie personenwagens bij Volkswagen, in een gesprek met de Japanse zakenkrant Nikkei gezegd.
Brandstätter benadrukte daarbij dat Volkswagen volgend jaar in China een miljoen elektrische voertuigen zal kunnen bouwen. De lokale productiecapaciteit wordt immers versterkt door de start van een nieuwe fabriek in de Chinese provincie Anhui.
Joint venture
De nieuwe fabriek is een joint venture van Volkswagen met zijn Chinese sectorgenoot Anhui Jianghuai Automobile (JAC). Het project werd drie jaar geleden aangekondigd. De fabriek zou jaarlijks 300.000 elektrische wagens per jaar bouwen.
“Samen met de twee andere joint ventures – met FAW Group en Saic Motor – zal de lokale productiecapaciteit tot ongeveer een miljoen elektrische auto’s moeten kunnen worden opgedreven”, merkt Brandstätter op.
De Duitse autobouwer heeft in de joint venture Volkswagen Anhui een meerderheidsbelang van 70 procent uitgebouwd. In de twee andere samenwerkingsverbanden hebben de lokale partners nog altijd een belang van meer dan 50 procent.
Vorig jaar verkocht Volkswagen in China in totaal 70.625 elektrische wagens. Daarmee miste het Duitse concern zijn doelstellingen voor de Chinese markt.
Volkswagen had immers gehoopt vorig jaar in China tussen tachtigduizend en honderdduizend elektrische wagens te kunnen produceren. De productie werd echter afgeremd door regionale uitbraken van de coronapandemie en een storingen in de leveringen van halfgeleiders.
Onderzoek
Stefan Wollenstein, directeur van Volkswagen China, stelde recent al dat de Duitse autofabrikant de verkoop van zijn elektrische voertuigen in het Aziatische land dit jaar wil verdubbelen. Hij waarschuwde daarbij echter dat een tekort aan leveringen van halfgeleiders die inspanningen zouden kunnen afremmen.
Brandstätter zal begin augustus de leiding over de Chinese activiteiten van Volkswagen overnemen. Onder zijn toezicht wil de autofabrikant ook de lokale ontwikkeling in China opvoeren.
“In het verleden hanteerde Volkswagen om zijn ontwikkeling in Duitsland te concentreren en de technologie vervolgens naar China uit te voeren”, stipte Brandstätter aan. “Maar we willen deze aanpak aanzienlijk veranderen.”
“Er zullen ook in China meer middelen voor lokaal onderzoek en ontwikkeling, vooral op het gebied van software, ter beschikking worden gesteld. Op die manier wil Volkswagen in China zijn activiteiten sterk kunnen opvoeren.”
(lp)