Europa’s grootste autofabrikant zou dit jaar een groei van bijna 10 procent optekenen, maar een onderdelentekort steekt daar een stokje voor.
Volkswagen haalt doelstellingen niet: “Onderdelentekort is de nieuwe norm”
Waarom is dit belangrijk?
Sinds het begin van de coronacrisis kampen autobouwers wereldwijd met een tekort aan chips en bepaalde metalen, onderdelen die van essentieel belang zijn voor de productie van wagens. Dat houdt de groei van veel autofabrikanten tegen. Amerikaanse sancties op de export van chips naar China hebben dat probleem enkel maar verergerd. Eerder deze week wezen Ford en Volvo op de aanhoudende tekorten, waardoor de winstprognoses verlaagd werden. Volkswagen vreest nu dat de onderbrekingen in de toeleveringsketen een permanent probleem zullen worden.De essentie: Een tekort aan onderdelen houdt de opmars van Volkswagen tegen.
- Volkswagen kwam dit jaar al met 150.000 onafgewerkte auto’s te zitten als gevolg van het wereldwijd tekort aan chips en bepaalde metalen. “Uitdagingen voor onze toeleveringsketens zullen de regel worden, niet de uitzondering”, zegt Oliver Blume, de nieuwe topman van het bedrijf, tegenover de Financial Times.
- De Duitse autofabrikant investeerde eerder dit jaar al meer dan 20 miljard euro in een nieuwe batterijfabriek om het hoofd te kunnen bieden aan het stijgende tekort.
“Er zijn zorgwekkende geopolitieke ontwikkelingen, met name de opkomst van nationalisme en protectionisme. Dit omvat groeiende barrières voor technologieoverdracht tussen het oosten en het westen”
Oliver Blume, CEO van Volkswagen Group
- Om die reden heeft Volkswagen nu een speciale eenheid opgezet. Die moet de bedreigingen voor toeleveringsketens monitoren en beter voorspellen wanneer potentiële tekorten zich zouden kunnen voordoen.
- Desondanks zet Volkswagen wel nog steeds positieve resultaten neer. De inkomsten in het derde kwartaal stegen tot 70,7 miljard euro, vergeleken met 56,9 miljard tijdens dezelfde periode het jaar voordien. Ook dochterbedrijf Porsche doet het goed: het bedrijf boekte dit jaar al een omzet van 26,74 miljard euro: een stijging van 15,7 procent.
Genoteerd: Volkswagen wil actief deelnemen in race om zelfrijdende auto’s.
- Samen met de overgang naar een elektrische toekomst, wil Volkswagen ook inzetten op zelfrijdende auto’s. Daarvoor doet het samen met Bosch onderzoek naar de ontwikkeling van autonoom rijden. Blume voegt daaraan toe dat het bedrijf ook gesprekken heeft gestart met een andere partner om het proces te versnellen.
- Voor de omschakeling investeert Volkswagen 2,4 miljard euro in Horizon Robotics, een Chinese AI-chipspecialist.
(as)