Volkswagen start bouw van eerste batterijfabriek; krijgt capaciteit voor 500.000 wagens

De Duitse autofabrikant Volkswagen gaat meer dan 20 miljard euro investeren in de productie van batterijen voor elektrische wagens. Daarvoor werd het dochterbedrijf PowerCo opgericht. Dat heeft Volkswagen bij de start van de bouw van zijn batterijfabriek in de Duitse stad Salzgitter aangekondigd.

Opgemerkt wordt dat PowerCo ruim twintigduizend banen zou creëren, terwijl tegen het eind van dit decennium op een jaaromzet van meer dan 20 miljard euro zou worden gerekend.

Blauwdruk

PowerCo erkent daarbij in de groeiende markt voor de productie van batterijen naar een wereldwijd leiderschap te streven. Het bedrijf zal niet alleen de wereldwijde batterijproductie van Volkswagen voor zijn rekening nemen, maar zal ook onderzoek doen naar de winning van grondstoffen en de recyclage van batterijen.

Daarnaast zal PowerCo ook de ontwikkeling van een aantal innoverende projecten, waaronder systemen voor de opslag van energie, moeten dragen. Volkswagen heeft al herhaaldelijk gezegd dat de productie van voldoende batterijen om alle geproduceerde wagens met een elektrische krachtbron te kunnen uitrusten, verreweg de grootste uitdaging vormt van de overstap naar elektrische voertuigen die in de autosector aan de gang is.

Het Duitse concern heeft een plan om tegen eind dit decennium wereldwijd een netwerk van batterij-fabrieken met een gezamenlijke capaciteit van 240 gigawattuur uit te bouwen. De fabriek in Salzgitter moet daarbij de blauwdruk worden voor de uitbouw van de toekomstige gestandaardiseerde productiesites van Volkswagen.

De fabriek in Salzgitter moet op termijn met een jaarlijkse capaciteit van 40 gigawattuur worden uitgerust. Dat is voldoende om ongeveer 500.000 elektrische wagens van batterijen te kunnen voorzien. Bij de productie zal van hernieuwbare elektriciteit gebruik worden gemaakt.

Duurzame mobiliteit

PowerCo zal in zijn hoofdzetel in Salzgitter ruim vijfduizend arbeidsplaatsen creëren. De oorspronkelijke fabriek werd gebouwd in de jaren zeventig van de voorbije eeuw en groeide vervolgens uit tot de belangrijkste motorenproducent van de groep.

De site werd bij Volkswagen ook de thuisbasis van het onderzoekscentrum voor verbrandingsmotoren. De nieuwe investering geeft volgens analisten echter duidelijk aan dat ook de autobedrijven de elektrische en duurzame mobiliteit als de weg naar de toekomst adopteren.

Duits bondskanselier Olaf Scholz krijgt uitleg over de batterij-technologie van Volkswagen. – Foto: Volkswagen

“De platformen van Volkswagen hebben in het verleden al herhaaldelijk de waarde van standaardisering en schaalgrootte bewezen”, benadrukt Frank Blome, topman van PowerCo. “Deze factoren vormen immers de pijlers van kwaliteit en kostenoptimalisatie.”

Volgens de huidige plannen zal Volkswagen in Europa zes batterijfabrieken bouwen. Daarbij is ook de Spaanse stad Valencia als een locatie voor de volgende productiesite vastgelegd. Daarnaast worden ook in Noord-Amerika twee productielocaties voorzien.

Volkswagen presenteerde bij de start van de bouw van de fabriek in Salzgitter ook de gestandaardiseerde batterijcel die de automaker vorig jaar had aangekondigd en die in 80 procent van de modellen van de groep zal worden ingebouwd. Daarbij zou 90 procent van de gebruikte componenten moeten kunnen worden gerecycleerd.

De productie van batterijen moet in de toekomst een belangrijke pijler van de Duitse industrie worden. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz noemde de start van de bouw van de fabriek in Salzgitter dan ook een mijlpaal voor de Duitse autosector.

(fjc)

Meer
Auto
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Meer Auto