Noorwegen en Europese Unie willen nauwere samenwerking rond batterijen

Noorwegen en de Europese Unie willen een nauwe samenwerking uitbouwen rond de productie van batterijen voor elektrische wagens en de levering van grondstoffen die deze sector in zijn processen nodig heeft. Deze initiatieven vormen een onderdeel van de inspanningen die de twee partijen willen leveren om de problemen van de klimaatverandering aan te pakken.

Dat heeft Maros Sefcovic, Europees commissaris voor Interinstitutionele Relaties, gezegd tijdens een bezoek aan Jan Christian Vestre, Noors minister van Industrie.

Duurzame waardeketens

“Duurzame waardeketens voor mineralen, metalen en batterijen helpen de klimaatimpact van de economische activiteiten te beperken, kunnen een antwoord bieden aan strategische afhankelijkheden en kunnen een groei van de economie en de tewerkstelling stimuleren”, beklemtoonden Sefcovic en Vestre in een gezamenlijke verklaring.

Noorwegen is, op uitzondering van Rusland, de grootste Europese exporteur van olie en gas. Het land wil echter zijn industriële basis diversifiëren. Daarbij kijkt Noorwegen in sterke mate naar zijn toegang tot mineralen, zeldzame aardmetalen en andere grondstoffen die essentieel zijn voor de productie van batterijen, die een belangrijke pijler van de plannen voor een verdere duurzame ontwikkeling in Europa vormen.

Noorwegen is geen lid van de Europese Unie, maar zal door de samenwerking toch aan de ministeriële bijeenkomsten van de European Battery Alliance kunnen deelnemen en kunnen aansluiten aan een aantal gezamenlijke industriële initiatieven.

Herkomst

De twee partijen kwamen verder tot een akkoord om de gesprekken rond de vereiste herkomst van batterijen verder te zetten. Dat is een gevolg van de brexit-overeenkomst die de Europese Unie met het Verenigd Koninkrijk heeft afgesloten.

In dat akkoord is immers bepaald dat de dat elektrische auto’s die binnen vijf jaar in Groot-Brittannië of de Europese Unie worden geproduceerd en geëxporteerd, moeten uitgerust zijn met batterijen die ook in deze regio’s zijn vervaardigd.

Producten die aan niet aan deze vereisten voldoen, zullen een invoerheffing van 10 procent moeten betalen. Noorwegen heeft zelf een ontluikende batterij-industrie, die naar eigen zeggen echter door de brexit-overeenkomst in zijn groei zou kunnen worden belemmerd.

Er zijn in Noorwegen al verscheidene initiatieven voor de productie van batterijen – onder meer door Morrow, Freyr, Beyonder en Corvus – aangekondigd. Daarnaast is er ook het recyclageproject Hydrovolt van Vianode (Elkem).

De Europese Unie en Noorwegen hebben recent ook al hun samenwerking in de energiesector versterkt. Sefcovic en Vestre hebben nu aangekondigd dat er tussen beide partijen nog verdere partnerships op andere vlakken van duurzaam industriebeleid kunnen volgen.

(jvdh)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20