De Duitse autobouwer Volkswagen heeft zich aangesloten bij het Initiative for Responsible Mining Assurance (Irma), een groep die ecologische en sociale normen stelt in de mijnbouw. Volkswagen is op het gebied van inkomsten naar eigen zeggen het grootste bedrijf dat zich bij het initiatief aansluit.
“Grote bedrijven staan onder toenemende druk van aandeelhouders en consumenten om op het gebied van leefmilieu, sociaal beleid en verantwoord ondernemen strengere normen toe te passen”, merkt het persbureau Reuters op.
General Motors en Ford zijn andere autobouwers die zich bij Irma hebben aangesloten.
Grondstoffen
“In veel gevallen is het niet de Volkswagen Groep zelf die de grondstoffen zal inkopen”, benadrukt Murat Aksel, bij Volkswagen verantwoordelijk voor de inkoop. “Maar we willen wel weten waar die producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze worden gewonnen en verwerkt.”
Irma werd zestien jaar geleden opgericht en omvat zowel producenten als kopers van mineralen, investeerders, vakbonden, vertegenwoordigers van de gemeenschap en onafhankelijke experts.
Volkswagen wil onder meer met investeringen in elektrische mobiliteit zijn ecologische voetafdruk verder verkleinen. In dat kader neemt het Duitse concern deel aan een project rond de productie van kobalt, een belangrijk onderdeel van batterijen voor elektrische voertuigen, in de Democratische Republiek Congo.
Het Afrikaanse land is de grootste leverancier van deze grondstof, maar wordt gekenmerkt door een omvangrijke informele sector met een traditie van onveilige werkmethoden en kinderarbeid. De VW Group neemt in Congo deel aan een proefproject met een mijnexploitant rond de ontwikkeling van nieuwe certificeringsnormen die zijn ontwikkeld door de Chartered Enterprise Risk Analyst (Cera).
Europese keten
Aksel voegde eraan toe dat de Duitse constructeur tevens een Europees initiatief steunde om binnenlandse bronnen voor cruciale mineralen te ontwikkelen, met als topprioriteit zeldzame aardmagneten die in elektrische wagens en windturbines worden gebruikt.
“De ontwikkeling van duurzame toeleveringsketens voor grondstoffen is voor ons een strategische kerndoelstelling”, beklemtoonde Aksel. “Volkswagen is van mening dat het versterken van het Europese leveranciersnetwerk hierin een belangrijke rol speelt.”
Twee jaar geleden lanceerden Volkswagen en Daimler ook een studie om aan te dringen op meer duurzame mijnbouw van lithium, een ander belangrijk ingrediënt van batterijen voor elektrische wagens, in Chili.
(am)