Volkswagen en BP denken aan wereldwijd netwerk oplaadstations

Het Duitse autoconcern VW Group en de Britse olieproducent British Petroleum (BP) koesteren plannen om hun partnership rond elektrische oplaadstations verder uit te breiden. De samenwerking zou bovendien op termijn ook een aantal andere activiteiten kunnen voorzien.

Dat hebben de CEO’s van de twee bedrijven gemeld bij de opening van het eerste laadstation binnen hun partnership in de Duitse stad Düsseldorf.

Bereik

Bedoeling van de samenwerking is in eerste instantie om binnen een periode van vierentwintig maanden in tankstations van British Petroleum in Duitsland (Aral) en Groot-Brittannië (BP) laadinstallaties van de VW Group te bouwen.

Het partnership vormt een weerspiegeling van de toenemende inspanningen die onder meer autofabrikanten, energiebedrijven en oliemaatschappijen doen om de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen uit te breiden. Dat moet een antwoord bieden op de vrees die vele autobestuurders nog steeds koesteren rond beperkte oplaadmogelijkheden, en dus het bereik van hun verplaatsingen.

De VW Group en British Petroleum voorzien daarbij in eerste instantie in een netwerk van achtduizend snellaadstations in Duitsland en Groot-Brittannië. De mobiele snelladers krijgen een capaciteit hebben van ongeveer 150 kilowatt.

Daardoor kan een oplaadbeurt van tien minuten de wagen toelaten opnieuw een afstand van ongeveer 160 kilometer af te leggen. “Daarmee komt de oplaadtijd ongeveer overeen met de tankbeurten bij auto’s met verbrandingsmotoren”, voeren de toplui Herbert Diess (VW Group) en Bernard Looney (BP) aan.

“Er zijn echter vele gebieden waarop onze twee bedrijven elkaar kunnen aanvullen”, benadrukte Herbert Diess. “British Petroleum kan op veel locaties in de wereld op een bijzonder sterk netwerk terugvallen. Het huidige project kan dus op andere locaties in de wereld worden gedupliceerd. Ook voor het laden van elektrische vrachtwagens zou British Petroleum een sterke partner kunnen zijn.”

Partnerships

Bernard Looney benadrukte dat het netwerk ook voor andere merken zal openstaan ​. Dit is een groot verschil met het netwerk van superchargers van de Amerikaanse autobouwer Tesla, dat zich weliswaar voor rivalen begint open te stellen, maar op tal van markten nog altijd uitsluitend voor wagens van het eigen merk toegankelijk is.

“Wereldwijd wonen 550 miljoen mensen binnen een straal van twintig minuten rijden van een site van British Petroleum”, beklemtoonde Looney. “Dit levert een schaalgrootte op die noodzakelijk is om de uitrol van elektrische laadinstallaties op een hoger niveau mogelijk te maken.”

Looney beklemtoonde tevens de twee bedrijven in de toekomst een brede waaier van onderlinge partnerships – mogelijk op het gebied van energie, koelvloeistoffen, elektrificatie of waterstof – zouden kunnen opstarten. Volkswagen heeft op het gebied van laadinfrastructuur ook collaboraties met Enel in Italië en Iberdrola in Spanje.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.