De Duitse autogroep Volkswagen drijft zijn investeringen in autonome en duurzame mobiliteit de volgende jaren gevoelig op. Dat heeft Herbert Diess, topman van Volkswagen, aangekondigd. De Duitse autobouwer wijst erop dat de mobiliteitssector een sterke evolutie kent. Het is voor een constructeur volgens Diess daarbij belangrijk om leidinggevende positie in auto-software te kunnen verwerven.
De investeringen moeten Volkswagen daarbij helpen de strijd met het Amerikaanse concern Tesla aan te gaan.
Groter budget
De volgende vijf jaar voorziet Volkswagen een budget van 73 miljard euro voor investeringen in elektrische en hybride autotechnologieën en digitalisering. Daarvoor heeft de raad van bestuur van het Duitse concern zijn goedkeuring gegeven. Deze investeringen zullen nagenoeg de helft vormen van het volledige ontwikkelingsbudget dat de Duitse groep voor de volgende vijf jaar heeft voorzien.
Deze activiteiten krijgen in het budget van Volkswagen een grotere plaats dan eerder was voorzien. De Duitse autogroep had vorig jaar al bekend gemaakt over de periode tot het midden van het decennium 150 miljard euro investeringen te voorzien. Autonome en elektrische mobiliteit en digitaliseringen kregen in die oorspronkelijke plannen een aandeel van 40 procent.
Diess merkt op dat de autosector alleen met behulp van elektrische mobiliteit klimaatneutraal kan opereren. ‘Elektriciteit is ongetwijfeld de aandrijving van de toekomst,’ voert de topman aan. ‘Alternatieven zoals waterstof of synthetische brandstoffen zijn veel complexer en veel duurder.’
Software
Een budget van 27 miljard euro zal worden gereserveerd voor digitalisering. Software krijgt in de autosector immers steeds meer een centrale positie. Daarnaast heeft de Duitse constructeur ongeveer 35 miljard dollar voorzien voor projecten rond elektrische mobiliteit, terwijl 11 miljard euro zal worden ingezet voor de ontwikkeling van nieuwe hybride wagens.
Volkswagen wil tegen eind dit decennium zeventig elektrische modellen in portefeuille hebben, naast zestig hybride modellen. Daarbij zou worden gemikt op een verkoop van ongeveer 33 miljoen exemplaren. Elektrische modellen zouden ruim 75 procent van die verkoop voor hun rekening moeten nemen.