Net als bij crypto, verdeelt het metaverse de wereld in twee. Zij die er helemaal niet in geloven, en zij die het zien als een revolutie zo groot als het internet. Elon Musk behoort zeker tot de eerste categorie. Anderen, zoals de medeoprichter van LinkedIn, zien veel concrete toepassingen.
Het Amerikaanse zakenmedium CNBC neemt de kwestie onder de loep:
- “Als een videospelletjesbedrijf waar alleen je kinderen van gehoord hebben, 38 miljard dollar waard wordt, moet je opletten.”
- “Als Mark Zuckerberg zegt dat hij 10 miljard dollar gaat uitgeven om een nieuw soort ‘virtual reality (VR) internet’ te creëren, moet je opletten.”
Special effects
2021 is het jaar van het metaverse. In ieder geval van een paradigmaverschuiving: tot nu toe werd het gezien als een eenvoudige manier om een virtueel dubbelleven te leiden, zoals de game Second Life, of om objecten te manipuleren met een VR-headset. Vandaag is deze technologie miljarden waard en genereert ze evenveel investeringen.
De meest geavanceerde bedrijven op dit gebied zijn welbekend. Meta (ex-Facebook) natuurlijk, maar ook Nvidia of de spellen Roblox en Fortnite. Daar kunnen we de ontwikkelaars van Unity Software aan toevoegen, dat onlangs de studio voor special effects van Peter Jackson overnam. Dat is het bedrijf achter de effecten in onder meer Avatar en The Lord of The Rings.
Roblox en Epic Games (Fortnite) hebben deze virtuele werelden, waarin miljoenen spelers socialiseren en deelnemen aan een digitale economie, al tot stand gebracht. Sommige spelers leven zelfs van deze spelletjes.
“Ik kan me niet voorstellen dat iemand de hele dag een verdomd scherm over zijn ogen draagt”, spotte Elon Musk, hoofd van twee van ’s werelds meest innovatieve bedrijven, SpaceX en Tesla, onlangs. Een spottende toon die van het metaversum een simpel spel maakt. Dat is begrijpelijk, want dat is hoe Mark Zuckerberg het presenteerde toen hij zijn bedrijf veranderde van Facebook in Meta.
Sociale revolutie
Maar het is potentieel veel meer dan dat. Velen geloven – en hun economische invloed is groot genoeg om daarnaar te luisteren – dat het metaverse een revolutie teweeg zal brengen in de manier waarop wij onze tijd online doorbrengen.
Het kan de manier veranderen waarop we naar een sportevenement of een concert kijken, en hoe we elkaar op kantoor ontmoeten. Het kan ook winkelen veranderen, door naar virtuele winkels te gaan om bestellingen te plaatsen. Het gaat niet zozeer om nieuwe, hyperrealistische VR-headsets, 3D-audio of software die onze gezichtsuitdrukkingen kan nabootsen. Dit zal natuurlijk een pluspunt zijn, maar de metaverse-revolutie is vooral een sociale revolutie.
“Het metaverse van vandaag is als sociale media in het begin van de jaren 2000, ongeveer een decennium voordat babyboomers zich begonnen aan te melden voor Facebook. Zelfs directieleden van Meta hebben gezegd dat het wel 15 jaar kan duren om hun ultieme visie te ontwikkelen”, zegt Craig Donato, Roblox’ commercieel directeur.
Hij trekt ook een vergelijking met de begindagen van het internet, toen websites bestaande diensten zoals de gouden gids nabootsten. Niemand vond het nuttig. Uiteindelijk nam het internet het over en maakte het vele innovaties mogelijk. Dit is het pad dat het metaverse zou kunnen volgen.
Maar het moet de mensen er eerst van overtuigen dat het meer is dan een spel.
(am/evb)