Vliegtuigbouwers moeten volgende tien jaar 8.500 zakenjets afleveren

De volgende tien jaar zal de internationale luchtvaart 8.500 nieuwe zakenvliegtuigen, met een totale waarde van 274 miljard dollar, moeten afleveren. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse technologiebedrijf Honeywell International, onder meer gebaseerd op een enquête bij meer dan 150 operatoren van zakenvliegtuigen.

De nieuwe vooruitzichten liggen 15 procent hoger dan de verwachtingen die vorig jaar naar voren waren geschoven.

Nieuwe gebruikers

Het bedrijf zegt dat de pandemie Covid-19 een golf van nieuwe gebruikers en kopers op de markt voor de privévliegtuigen heeft gebracht. Honeywell merkt verder op te verwachten dat het gebruik van zakenjets dit jaar met 9 procent zal stijgen tegenover vorig jaar.

“Tijdens de pandemie nam de vraag naar de privéluchtvaart sterk toe”, verduidelijkt Honeywell, leverancier van elektronische vliegtuigsystemen aan grote constructeurs. “Rijkere passagiers maakten uit vrees voor een mogelijke blootstelling aan het virus Covid-19 immers liever geen gebruik van gewone lijnvluchten.”

“Het gebruik van zakenvliegtuigen bood op dat gebied een alternatief. Passagiers die voordien bij commerciële luchtvaartmaatschappijen in eerste klas vlogen, beslissen steeds vaker om naar oplossingen in de privéluchtvaart te zoeken.”

Uit het onderzoek van Honeywell blijkt dat bijna 74 procent van de nieuwe gebruikers volgend jaar even vaak op een zakenvliegtuig een beroep wil doen als dit jaar. Bovendien geeft amper 2 procent van de ondervraagde operatoren aan plannen te koesteren om een toestel uit dienst te nemen zonder in een vervanging te voorzien. Dat betekent een halvering tegenover vorig jaar.

“De vraag naar nieuwe zakenjets staat op het hoogste peil sinds het midden van het voorbije decennium”, merkt Honeywell op. “Verwacht wordt dat de sector van de zakenluchtvaart zich volgend jaar opnieuw tot het niveau van drie jaar geleden – voor de uitbraak van de coronacrisis – zal herstellen.”

“Dat is veel vroeger dan eerder was voorspeld. We verwachten trouwens dat dit hoge niveau zich ook nog verscheidene jaren verder zal bestendigen.”

Duurzaamheid

De onderzoekers zeggen verder bij de operatoren ook een toenemende interesse voor duurzaamheid te hebben kunnen optekenen. “De helft van de ondervraagden zegt momenteel minstens één maatregel te implementeren om zijn ecologische voetafdruk terug te schroeven”, luidt het. “Dat is 30 procentpunt meer dan vorig jaar.”

Daarbij wordt in eerste instantie gewag gemaakt van de beperking van het aantal vluchten of een vermindering van de snelheid van de toestellen (20 procent), gevolgd door een grotere concentratie van het aantal passagiers per vliegtuig (17 procent).

Daarbij wordt echter opgemerkt dat 14 procent van de respondenten ook het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen als een middel ziet om zijn ecologische voetafdruk te beperken, maar vaak wordt geklaagd over een gebrek aan bevoorrading.

Meer dan 60 procent van de operatoren zegt ook in de toekomst zijn inspanningen voor de organisatie van duurzame activiteiten verder te willen opvoeren. Daarbij hoopt 37 procent in eerste instantie op duurzame brandstoffen te kunnen overschakelen.

In de groep van 40 procent die geen verdere actie ziet, zou toch 57 procent naar eigen zeggen door operationele of fiscale incentives tot milieubesparende maatregelen kunnen worden aangezet.

(ns)

Meer