Zakenluchtvaart is eerste vliegtuigsector die op herstel mag hopen

De Embraer Phenom 300 was het voorbije jaar het populairste zakenvliegtuig van de wereld. – Wolfgang Minich/Picture Alliance

Vorig jaar hebben de fabrikanten van zakenvliegtuigen 644 toestellen aan klanten opgeleverd. Dat betekende een daling met 20,4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de General Aviation Manufacturers Association (Gama). Opgemerkt wordt dat de uitbraak van de coronapandemie zich ook op de markt voor zakenvliegtuigen heeft laten voelen.

Er wordt echter aan toegevoegd dat de sector tegenover de pandemie een grotere veerkracht tentoon heeft gespreid dan de rest van de luchtvaartsector. Bedrijven zoals Gulfstream, Bombardier en Textron merkten tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar opnieuw een heropleving van de verkoop op.

Veiligheid

De algemene luchtvaart voerde vorig jaar 49 procent minder lijndiensten uit. In de zakenluchtvaart bleef die terugval tot 24 procent beperkt. ‘De zakenluchtvaart heeft zich sneller van de pandemie hersteld dan de commerciële luchtvaartmaatschappijen,’ merken de analisten op. ‘Dat is ongetwijfeld te danken aan de suggestie van een grotere veiligheid die rond zakenvliegtuigen valt op te merken.’

‘Vele reizigers zien in een vliegtuigreis immers een groter risico op een besmetting met het coronavirus. Individuen met een groot vermogen tonen zich sneller geneigd om dat eventuele gevaar op een besmetting uit te weg te gaan door beroep te doen op een verplaatsing met een zakenvliegtuig. Deze toestellen hebben immers minder passagiers aan boord.’

‘Het gedrag van de reiziger vertoont een duidelijke verandering,’ benadrukt Mike Amalfitano, verantwoordelijke voor de divisie zakenvliegtuigen van Embraer. ‘De kopers van zakenvliegtuigen laten onder impact van de coronacrisis andere prioriteiten blijken.’

‘In het verleden werd vooral gekeken naar de prestaties van het toestel, maar momenteel tonen potentiële klanten vooral interesse in hygiëne. Vaak wordt een opmerkelijke belangstelling getoond voor de luchtkwaliteit die aan boord van het vliegtuig kan worden geboden.’

Vaccins

De sector werd het voorbije jaar geconfronteerd met reisrestricties, productiebeperkingen en een beperkte vraag vanuit het bedrijfsleven, maar een aantal insiders merken op dat hierin op relatief korte termijn verandering in kan komen.

Tony Lefebvre, operationeel directeur van Signature Flight Support, verwijst daarbij naar de wereldwijde uitrol van coronavaccins. ‘Hierdoor mag een heropleving in de vraag naar zakenvliegtuigen worden verwacht,’ voert hij aan. ‘Het bedrijfsleven toont opnieuw een interesse in zakenreizen.’

Bij de uitbraak van de coronapandemie had de zakenluchtvaart zich nog maar pas hersteld van de financiële crisis van twaalf jaar geleden. ‘Vele bedrijfsleiders zagen nog maar weinig heil in zakenvliegtuigen,’ merken experts op. ‘Een gezondheidscrisis is echter heel anders dan een economische dalperiode.’

‘Een groep vermogende individuen, die in het verleden de gewoonte hadden in eerste klas te reizen, ziet nu het gebruik van een zakenjet als een oplossing om zich veilig te verplaatsen.’

Zij wijzen er wel op dat deze privéjets per passagier tot twintig keer meer koolstofdioxide uitstoten dan een commerciële vlucht. De industrie zal volgens hen dan ook meer inspanningen moeten leveren om duurzame oplossingen aan te reiken. (jvdh)