CO2 kan nu worden omgezet in vliegtuigbrandstof

Als CO2-neutraal vliegen u verre toekomstmuziek lijkt … denk dan snel iets anders: wetenschappers hebben een manier gevonden om van koolstofdioxide brandstof maken.

Op dit moment zijn we nog afhankelijk van vervuilende fossiele brandstoffen als primaire energiebron, vooral bij transport – een onhoudbare situatie. Maar nu zijn scheikundigen aan de Universiteit van Oxford erin geslaagd om CO2 om te zetten in bruikbare koolwaterstoffen en zelfs in vliegtuigbrandstof. 

Organic Combustion Method

Straalmotoren kunnen, verrassend genoeg, gebruik maken van een grote verscheidenheid aan brandstoffen. Onlangs introduceerde de Britse Royal Air Force nog een nieuwe soort gerecycleerde biobrandstof voor zijn vloot van F-35 en Eurofighter Typhoon gevechtsvliegtuigen. Andere bedrijven, zoals het Nederlandse SkyNRG, gaan een stapje verder en willen het mogelijk maken om te vliegen op CO2. Maar nu meldt een team van onderzoekers in het vakblad Nature Communications daarin geslaagd te zijn.

Dat deden ze door een katalysator te maken met behulp van een chemische reactie. Die katalysator bestaat uit ijzer, mangaan en kalium, en wordt gemaakt met behulp van een relatief nieuw proces, de zogenaamde ‘Organic Combustion Method’ (OCM). Daarna wordt de katalysator gebruikt om waterstofatomen toe te voegen, hetzelfde proces dat gewone vetten omzet naar gehydrogeneerde vetten in houdbare etenswaren. 

‘Een kantelpunt voor CO2-neutraal vliegen’

Katalysatoren op basis van ijzer worden volgens de onderzoekers doorgaans gemaakt via andere chemische processen, die aanzienlijke hoeveelheden water verbruiken. De OCM-methode daarentegen, is een energie-efficiënt en economisch haalbaar alternatief, zo schrijven de wetenschappers in hun paper. De scheikundigen deden op die manier ook verschillende tests met onder andere gewone bloem en suiker om nog meer processen te vinden die minder CO2 uitstoten. 

Zodra de gebruikte katalysatormaterialen zijn omgezet tot kant-en-klare poeders, worden ze eerst gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolstofmonoxide of methanol. Die kan vervolgens omgevormd worden naar vliegtuigbrandstof.

‘Dit is onze visie op de weg naar een netto koolstofuitstoot van de luchtvaart’, concluderen de onderzoekers in hun paper. ‘Het is een kantelpunt voor de toekomst van de wereldwijde koolstofvrije luchtvaartsector.’

Lees ook:

Meer