Vliegtuigbouwers plaatsen orders voor onderdelen en componenten momenteel twee jaar vooraf. Dat vertegenwoordigt een fundamentele breuk met het vroegere beleid, waarbij voorraden volgens het concept just-in-time moesten worden geleverd, zodat de kosten voor opslag konden worden beperkt.
Dat hebben een aantal vertegenwoordigers van de vliegtuigbouwers tijdens de jongste Orlando Air and Space Show in de Amerikaanse staat Florida gezegd.
Kosten
Een tekort aan onderdelen, van halfgeleiders tot ruiten, heeft de productie van vliegtuigen vertraagd. Het probleem zou minstens tot volgend jaar duren. “Haperingen in de toeleveringsketen hebben bedrijven uit de luchtvaart en defensiesector vorig jaar gemiddeld 160 miljoen dollar aan gederfde inkomsten gekost”, merkte Jennifer Bisceglie, chief executive van risicobeheerder Interos, op.
Toplui van Honeywell International, Textron Aviation en Gulfstream Aerospace wierpen daarbij op grotere inspanningen te hebben gedaan om hun leveranciers te steunen. Vipul Gupta, general manager van Honeywell Aerospace Avionics, zei dat zijn bedrijf nu twee jaar vooraf onderdelen bestelt, vergeleken met eerdere levertijden tussen ongeveer zestig dagen tot tien maanden.
“Door orders vroeger te plaatsen, krijgen de leveranciers een heel duidelijk beeld over de leveringen die worden verwacht”, merkte Gupta daarbij op.
Kleinere leveranciers, die worstelen met hogere kosten en personeelstekorten, dringen er bij vliegtuigbouwers op aan om maanden vooraf te bestellen om de bezorgdheid over een mogelijke economische vertraging weg te nemen.
Terugverdientijden
Vroegere orders betekenen echter ook eerdere betalingen en een verhoging van het werkkapitaal, terwijl terugverdientijden langer worden. Om deze extra kosten te beperken, vragen sommige particuliere vliegtuigbouwers aan de eigen klanten grotere aanbetalingen op vliegtuigen die zijn besteld.
De zakenluchtvaart veerde in de Verenigde Staten vorig jaar sneller op dan het commerciële verkeer. Vermogende reizigers kozen er onder invloed van een vrees voor besmettingen tijdens de coronacrisis immers vaak voor om met privéjets te vliegen en drukke luchthavens te vermijden.
“Langere doorlooptijden leiden echter ook tot een extra risico op ongewenste voorraden bij een economische neergang”, zegt Andrew Obin, analist bij Bank of America Global Research. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven kleine leveranciers met advies en personeel ondersteunen, waarbij echter in ruil niet zelden een voorrang bij de afwerking van orders wordt gevraagd.
De vliegtuigbouwers zeggen er echter op te rekenen dat de vertragingen een plateau hebben bereikt en rekenen volgend jaar op een verbetering van de situatie.
(bg)