Vliegtuigbouwer Airbus is met voorzichtig optimisme het nieuwe jaar ingegaan

De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft het voorbije jaar 566 nieuwe commerciële toestellen afgeleverd. Dat betekende een daling met 34 procent tegenover het jaar voordien. Ondanks de achteruitgang, te wijten aan de coronacrisis die de luchtvaart nagenoeg tot stilstand bracht, blijft Airbus met grote voorsprong de grootste vliegtuigbouwer van de wereld. 

Het Amerikaanse concern Boeing, de grootste rivaal van Airbus, kon het voorbije jaar immers slechts 118 vliegtuigen afleveren. Dat was grotendeels te wijten aan de problemen met de toestellen van het type 737 Max, die na twee crashes met een fatale afloop lange tijd aan de grond werden gehouden. Airbus mag zich daardoor voor het tweede jaar op rij de grootste vliegtuigbouwer van de wereld noemen.

Beter dan verwacht

Airbus meldde verder het voorbije jaar 383 orders voor nieuwe vliegtuigen te hebben ontvangen. Dat betekende een daling met 65 procent tegenover het jaar voordien. Een aantal klanten besliste echter eerder gedane orders opnieuw in te trekken. Netto was er daardoor sprake van 268 nieuwe orders. In totaal had Airbus eind vorig jaar in zijn orderboek bestellingen voor 7.184 toestellen staan. Het jaar voordien was er nog sprake van 7.482 orders. 

Zowel bij de bestellingen als bij de leveringen had het type A320 het grootste aandeel in de activiteiten van de Europese vliegtuigbouwer. Airbus leverde het voorbije jaar ook nog vier exemplaren van zijn superjumbo A380 af. Dat betekende echter een halvering tegenover de leveringen het jaar voordien.

Guillaume Faury, chief executive van Airbus, wees er in een gesprek met de Britse zakenkrant Financial Times op dat het bedrijf de daling van het aantal orders en leveringen had verwacht. Hij merkte echter op dat de cijfers uiteindelijk positiever waren dan het bedrijf eerder had ingeschat.

Normaliteit

Door de impact van de coronacrisis moet Airbus wel minstens vijftienduizend schrappen. Faury stelde daarbij dat de uitdagingen voor de luchtvaarsector op korte termijn bijzonder groot blijven. Toch benadrukte de topman voor dit jaar voorzichtig optimistisch te zijn.

Airbus zou hopen tijdens de tweede helft van dit jaar de productie opnieuw te kunnen opdrijven. De twee volgende jaren zou die trend zich verder moeten doorzetten.

Christian Scherer, commercieel directeur van Airbus, gaf aan te verwachten dat nieuwe bestellingen op een bescheiden niveau zullen blijven tot het passagiersvervoer zich tot enige graad van normaliteit zal hebben hersteld. ‘Dat kan echter nog wel enkele tijd duren,’ wierp Scherer echter op.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.